Sådärja del tre är här i min Zyprexa Kampanj. Syftet är som tidigare att informera besökare på forumet och naturligtvis dom som medicineras med Zyprexa. Idag blir det en artikel som det kommer en fortsättning på nu på fredag eftersom imorgon är det lucia vilket innebär att det blir andra aktiviteter än datorn
Det här är verkligen intressant läsning, jag rekommenderar att ni tar er tid och läser igenom artikeln ordentligt. Det mest chockerande är kanske att barn får Zyprexa men även andra antipsykotiska mediciner och att Zyprexa ges till massa människor som inte har schizofreni eller bipolär sjukdom eller som det heter off label use.
Jag tänkte ta och klistra in dom intressantaste delarna för att underlätta en del, the truth is out there regarding Eli Lilly and Zyprexa.
Attorney, Jim Gottstein, is calling for Eli Lilly to issue a Dr Doctor letter to warn prescribing physicians about the serious health risks associated with Zyprexa, which has become Lilly's top selling drug even though it is only approved to treat adults with schizophrenia or bipolar disorder.
It is now clear," he wrote, "that Zyprexa has no benefits over other neuroleptics, while causing far more cases of diabetes than do other drugs in its class.
This represents a massive health disaster including at least thousands of past and inevitable future deaths," the letter states.
Mr Gottstein's request for a Dear doctor letter is based in part on internal company documents he obtained last month in litigation that show Lilly was aware that psychiatrists were reporting that many of their Zyprexa patients were developing high blood sugar or diabetes, but company officials decided not to reveal the information to consumers and doctors because they knew the disclosure would have a negative impact on Zyprexa sales.
The Lilly documents span from 1995 to 2004, and show that Lilly engaged its sales force in off-label marketing schemes, one called "Viva Zyprexa," to convince doctors to prescribe Zyprexa for conditions other than those approved resulting in many more injuries and deaths then would normally be expected if the drug was used only for its approved indications.
Last month, when Mr Gottstein realized the magnitude of Lilly's off-label marketing of the drug, he took the information to the New York Times, which published several articles quoting the documents and setting off a coast-to-coast firestorm in the legal arena.
As soon as the articles began to appear in the Times, Lilly's legal team began pursing legal action against the doctor and Mr Gottstein for disclosing the company's misdeeds to the media giant, and has been frantically trying to get the incriminating information back under seal with court orders ever since
The fact that this new settlement was underway is probably what led to Lilly's over-the-top proclamations of outrage last month when the secret documents became public. But then again, Lilly is also probably worried about the information's impact in future cases because the company's legal troubles are far from over. According to the Indy Star on January 5, 2007, about 1,200 claims remain unsettled, and Lilly also faces lawsuits from several states, including Alaska, Mississippi, Louisiana and West Virginia, to recoup money paid out by Medicaid.
Mr Gottstein is not alone in his attempts to stop the Zyprexa drugging for profit schemes. Other people who have been injured by the drug, or their family members, have been writing letters to law enforcement officials calling for a criminal investigation of Lilly for concealing the adverse effects of the drug and marketing it for unintended uses.
Richard Bleecker, whose nephew died unexpectedly at age 39 of hyperglycemia, wrote to the attorney general in his state and said in part:
"In your capacity as New Jersey's Attorney General, I ask that you launch an investigation into Eli Lilly's violation of the public interest by its concealment of the risks of Zyprexa."
Despite the FDA restrictions on use and warning labels," he told the AG, "the drug continues to be vigorously promoted by Lilly and prescribed for patients in record numbers, including children."
Even though the drug is not approved for any use with children, Lilly's off-label marketing efforts have led doctors to prescribe Zyprexa to many children including infants and toddlers. On April 25, 2005, the Columbus Dispatch reported a review of Ohio Medicaid records that found 18 newborn to 3 years-old babies had been prescribed antipsychotic drugs in the month of July 2004.
In February 2006, Florida's public health officials ordered an independent investigation into why the number of children on Medicaid in that state taking antipsychotics has nearly doubled over the past five years from 9,500 to almost 18,000.
Zyprexa is also being fed to elderly patients with grave consequences. In April 2005, the FDA warned that the new antipsychotics had been linked to deaths from heart failure and pneumonia in elderly dementia patients and instructed drug makers to revise their drug labels to include strong warnings about the increased risk of death.
In addition, according to the June 12, 2006, New York Times, more mentally ill patients are dying from diabetes and complications like heart disease. "Uncontrolled diabetes can ruin a person's life as much as uncontrolled schizophrenia," Dr Newcomer, a professor of psychiatry at Washington University in St Louis, told the Times.
A 2003 survey by the City's health department, found that about 17% of adults who reported symptoms of a mental illness, or about 52,000, also had diabetes and the cost of atypical-induced conditions is taking a toll on public programs. "Mental illness is itself a money sponge," the Times notes, "an expense borne largely by tax dollars."
"But that cost may be dwarfed," the Times points out, "by the bill to manage the heart attacks and amputations that diabetes bestows."
Probably because its impossible to estimate how much Zyprexa injuries will end up costing tax payers in the future, a class actions filed in New York, on February 28, 2006, requested payment for monitoring all people who have taken Zyprexa but have not yet been diagnosed with pancreatitis, diabetes or high blood sugar.
There is no telling how many people have actually died while Lilly concealed the risks and raked in billions of dollars each year. Former federal fraud investigator turned whistleblower, Allen Jones states that correlating dollars spent with deaths from side effects suggests that people may be dying at the rate of at least one death for each one million dollars spent.
Del fyra om Zyprexa blir nu på fredag until then take care och ha en trevlig lucia
Är det egentligen inte som så att Zyprexan ökar ens sug efter sötsaker, och sötsakerna i sin tur leder till diabetes, snarare än att Zyprexan per se leder till det?
Är det egentligen inte som så att Zyprexan ökar ens sug efter sötsaker, och sötsakerna i sin tur leder till diabetes, snarare än att Zyprexan per se leder till det?
När jag åt Zyprexa var jag på avdelning hela tiden. Jag hade aldrig tillgångar till sötsaker under den tiden. När jag slutade med Zyprexan upphörde viktuppgången direkt. Men som sagt jag kan erkänna att man aldrig blev mätt med Zyprexa i kroppen men det innebär ju samtidigt att Zyprexan är i grund och botten orsaken till att man går upp i vikt.
Livet på en avdelning innebar för mig ivarjefall att man blir tilldelad sin portion mat och får oftast inte mer, men samtidigt så har man ju i princip ingen motion det gör att man ökar i vikt, MEN man borde inte öka i vikt så mycket att huden börjar spricka på stora delar av kroppen vilket det gjorde för mig. Den motionen jag tillslut fick var en timmes promenad per dag då jag gick i ett så snabbt tempo jag kunde det vill säga att jag var genomsvettig när jag kom in igen ändå fortsatte jag att gå upp i vikt.
Jag har förövrigt gjort ett diabetes test och det var negativt men hade jag fortsatt ett par månader till med Zyprexa så skulle jag förmodligen ha diabetes idag, är förövrigt normalviktig i dag igen tack vare hård träning.
Jag ökade i vikt med runt 35% på ett par månaders tid med Zyprexa och jag var smal och vältränad innan jag började med Zyprexa samt att jag aldrig i hela mitt liv haft problem med övervikt innan jag började med Zyprexa.
detta handlar om usa förstås.. tror inte läkare i sverige skriver ut neuroleptika till barn?
Det ser likadant ut i Sverige, jag vågar påstå att när man är tonåring så är man fortfarande ett barn. Ta en titt på följande länk 17-18 åringar från Sverige som går upp 50 kg i vikt av Zyprexa och får sina liv förstörda.
Från: Vischan
Skrivet:
Tor 13 Dec, 2007 00:46
I USA är det kanhända så att övervikt ses närmast som
normalt eftersom läkemedelsforskarna tagit fram ett
sådant vikthöjande preparat som Zyprexa.
Den liknöjdhet som eftersträvas vid psykosbehandling
kanske inte kan uppnås utan att kroppen byggs in i
ett fettlager.
I USA är det kanhända så att övervikt ses närmast som
normalt eftersom läkemedelsforskarna tagit fram ett
sådant vikthöjande preparat som Zyprexa.
Den liknöjdhet som eftersträvas vid psykosbehandling
kanske inte kan uppnås utan att kroppen byggs in i
ett fettlager.
En psykos är ju som bekant inte ett permanent tillstånd om du inte har schizoefreni det vill säga att du är psykotisk mer än 6 månader i sträck vilket verkar vara normen numera.
Men nu är det så att Eli Lilly övertalar läkare och vårdpersonal att om man har haft en psykos är det säkrast att äta Zyprexa resten av livet, varför vill Eli Lilly det? jo återigen det är deras inkomstkälla och dom vill att pengarna skall fortsätta strömma in i all evighet.
Eli Lilly är inte här för att hjälpa oss som är sjuka dom är enbart här i syftet för att tjäna så mycket pengar dom kan samtidigt som dom döljer hur farlig Zyprexan är, jag tänker återkomma längre fram med bevis som stöder det jag säger.
Sedan om ni har några tveksamheter börja om och läs allt från (zyprexa del Ett!).
Användningen av Zyprexa har nog inte varit lika stor i Sverige, som i USA. Svenska psykiatrer har varit mer restriktiv med nya antipsykotika än amerikanska pga kostnaden. Marknadsföringen av läkemedel är också mer reglerad i Sverige än i USA, så det är svårare att marknadsföra i Sverige.
Svenska psykiatrer är kända för att vara restriktivare att behandla barn med antipsykotika än vad man har varit i USA. Det är sällsynt att barn i Sverige får antipsykotika och barndomsschizofreni utgör bara 2 % av alla som har schizofreni.
Vad beträffar viktökning är väl halva befolkningen i USA överviktiga utan Zyprexa, men det är ju inte bra med ett läkemedel som ger övervikt i en sån miljö.
Du nämnde att du fått hudbristningar av Zyprexa. Det är en känd biverkan, som tidigare drabbat tonåringar mest. Det kallas för striae.
http://www.viska.se/article6.html
Användningen av Zyprexa har nog inte varit lika stor i Sverige, som i USA. Svenska psykiatrer har varit mer restriktiv med nya antipsykotika än amerikanska pga kostnaden. Marknadsföringen av läkemedel är också mer reglerad i Sverige än i USA, så det är svårare att marknadsföra i Sverige.
Svenska psykiatrer är kända för att vara restriktivare att behandla barn med antipsykotika än vad man har varit i USA. Det är sällsynt att barn i Sverige får antipsykotika och barndomsschizofreni utgör bara 2 % av alla som har schizofreni.
Vad beträffar viktökning är väl halva befolkningen i USA överviktiga utan Zyprexa, men det är ju inte bra med ett läkemedel som ger övervikt i en sån miljö.
Du nämnde att du fått hudbristningar av Zyprexa. Det är en känd biverkan, som tidigare drabbat tonåringar mest. Det kallas för striae.
http://www.viska.se/article6.html
För din information Zyprexa är Sveriges 6-7 mest sålda medicin alla kategorier den används till många andra områden än vad den egentligen är tillåten för.
Jag förstår mig inte på dig hur du kan sitta och försvara Eli Lilly och Zyprexa när nästan alla som har ätit eller äter den anser att den är skit, du får gärna förklara för mig och för andra varför du anser att Zyprexa är bra.
När det gäller amerikaner och övervikt så är inte Sverige så långt efter längre numera även fast USA fortfarande är ledande på det området.
Men som sagt jag har ätit Zyprexa och jag fullkomligt exploderade i vikt, 16% eller nästan vart femte person som äter Zyprexa första året går upp 30 kg eller mer konsekvenserna av den viktuppgången är fruktansvärda efter ett tag får du följaktligen diabetes inom ett par års tid.
Mina hudbristningar kom inte av det du beskrev utan av att jag gick från 34/34 i byxstorlek till 40/34 på en kort tid, du kanske har sett gravida kvinnor som får extremt stora magar dom får då hudbristningar samma sak hände på mig fast på låren och höfterna.
Enligt Socialstyrelsens senaste rapport från i år är Zyprexa det åttonde mest sålda läkemedlet i Sverige och man räknar då i kronor. Det har dock ökat på senare år eftersom det tidigare var på tionde plats. Det står om detta i Wikipedia bl.a.
Att Zyprexa upplevs ge bättre effekt än andra antipsykotika framgår av världens bästa kliniska studie av antipsykotika, som heter CATIE. Den var heller inte finansierad av läkemedelsföretagen. Men det var inga stora skillnader jämfört med det gamla preparatet Trilafon, men Zyprexa var det preparat, som flest ville fortsätta att använda. Seroquel var det preparat, där flest böt till ett annat preparat.
Stor viktuppgång på 30-50 kg skall egentligen inte inträffa med Zyprexa om man använder det rätt. Om man gått upp 4-7 kg av preparatet skall man direkt överväga att byta till ett annat preparat med mindre viktuppgång t.ex. Zeldox, Abilify eller Trilafon. Att du gick upp så mycket berodde på att ni använde preparatet felaktigt och inte försökte övervaka viktuppgången.
Från: Vischan
Skrivet:
Lör 15 Dec, 2007 16:43
Nu har inte jag prövat Zyprexa men kan föreställa
mig att den ger hunger som är svår att stå emot.
Det naturliga vid hunger är att äta.
Det hjälper inte med någon viktkoll när det är själva
hungern som är problemet.
Enligt Socialstyrelsens senaste rapport från i år är Zyprexa det åttonde mest sålda läkemedlet i Sverige och man räknar då i kronor. Det har dock ökat på senare år eftersom det tidigare var på tionde plats. Det står om detta i Wikipedia bl.a..
Det finns uppgifter som säger plats 6-7 också men det spelar mindre roll.
Jag citerar det du sa tidigare.
Admin1 skrev:
Först så hävdar du att Zyprexa inte används i stor utsträckning i Sverige sedan så visar det sig att det är en av dom mest sålda medicinerna i Sverige.
Därefter så försöker du korrigera min siffra 6-7 med 8. Du begår misstag rätt ofta men väljer inte att kommentera det utan fortsätter att komma med påståenden som inte är korrekta.
För din information Eli Lilly har 130 anställda i Sverige enbart och Zyprexa är deras största inkomstkälla och allt fler människor medicineras med den varje år i Sverige.
Här i Sverige har Eli Lilly inget att frukta eftersom dom inte riskerar att behöva betala ut dom skadestånd vi nu ser i USA. Jag väljer att citera mig själv. I USA skall dom eller har tvingats att utbetala följande skadestånd 9 000 000 000 kronor ganska mycket pengar eller hur?, dessa pengar går till anhöriga som har förlorat familjemedlemmar till Zyprexa samt patienter som har fått diabetes av Zyprexa.
Admin1 skrev:
Att Zyprexa upplevs ge bättre effekt än andra antipsykotika framgår av världens bästa kliniska studie av antipsykotika, som heter CATIE. Den var heller inte finansierad av läkemedelsföretagen. Men det var inga stora skillnader jämfört med det gamla preparatet Trilafon, men Zyprexa var det preparat, som flest ville fortsätta att använda. Seroquel var det preparat, där flest böt till ett annat preparat.
Jag har lite svårt att tro att om dom gjorde om samma studie idagsläget så skulle nog resultatet bli rätt så annourlunda det vågar jag garantera.
Sedan så vore det mycket intressant med en länk till den studien och när den är daterad.
Men som sagt ta och läs på följande forum där har du verkligheten om Zyprexa från (Zyprexa del Ett!.) Du har förövrigt inte valt att kommentera den länken ännu.
Stor viktuppgång på 30-50 kg skall egentligen inte inträffa med Zyprexa om man använder det rätt. Om man gått upp 4-7 kg av preparatet skall man direkt överväga att byta till ett annat preparat med mindre viktuppgång t.ex. Zeldox, Abilify eller Trilafon. Att du gick upp så mycket berodde på att ni använde preparatet felaktigt och inte försökte övervaka viktuppgången.
Jag väntar för närvarande på mina journaler från min vårdtid. Jag minns tydligt hur min viktuppgång dokumenterades jag gick från strax över 80 kg till 105 kg på 6-8 månader jag kan inte säga exakt då jag inte har mina journaler.
Jag gjorde allt i min makt för att inte gå upp i vikt under min vårdtid jag nästan sprang en timme om dagen för att motverka vitkuppgången ändå sprack min hud och alla mina byxor blev för små, övrigt värt att notera har aldrig i hela mitt liv varit överviktig innan jag började med Zyprexa.
Jag tycker att det är ganska fascinerande att du väljer att försöka försvara ett av dom vidrigaste preparaten på marknaden. Det är ju som sagt bara att läsa igenom forumet så ser du vad folk tycker om Zyprexa du är ganska ensam om din åsikt varför du väljer att agera som du gör begriper jag inte.
Hur många människor måste få diabetes och dö en förtidigt död av Zyprexa innan du ändrar dig Admin1?
Från: Blekinge
Skrivet:
Lör 15 Dec, 2007 21:40
Jag vill bara säga det att JAG går på Zyprexa 15 mg och den fungerar jättebra för mig! Det är nog den bästa medicin jag har. Jag har t ex inga rösthallucinationer längre som jag hade förut. Jag vill INTE sluta med Zyprexa trots allt som skrivs om denna medicin. För mig är Zyprexa bra! /A
Har själv jobbat på en barnpsykiatrisk akutavdelning. Och där var det verkligen inte ovanligt att våra patienter fick neuroleptika. Det finns ju flera neuroleptika som går utmärkt att använda på barn. T ex Haldol och Truxal är godkända för användning på barn. Även Hibernal, har jag för mig, men den har ju utgått från det svenska sortimentet. Risperdal kan användas av barn efter 5 års ålder.
Varför skulle man inte kunna använda neuroleptika på barn? Hur man annars skulle behandla en akut psykotisk tonåring, som kan både bara agiterad och aggressiv vet jag inte. Bältesläggning initialt samt en injektion Cisordinol-Acutard i lågdos (37,5-50 mg) så löser sig dom akuta problemen. Hur skulle man annars kunna minska psykotiska symptom eller försöka behandla psykoser hos barn? Finns det något alls alternativ förutom läkemedel?
Jag vill bara säga det att JAG går på Zyprexa 15 mg och den fungerar jättebra för mig! Det är nog den bästa medicin jag har. Jag har t ex inga rösthallucinationer längre som jag hade förut. Jag vill INTE sluta med Zyprexa trots allt som skrivs om denna medicin. För mig är Zyprexa bra! /A
Du är välkommen tillbaks om ett par år när du har diabetes, tror du att du kommer vara lika nöjd då Aspergergirl? Det finns alternativ till Zyprexa men som sagt ta del av all information jag har länkat till det kanske får dig att ändra din uppfattning en del, sedan så har jag inte avslöjat allt ännu om Zyprexa det kommer inom en relativt snar framtid.
Du kanske inte är medveten om att du äter en medicin som är avsedd för schizofreni och bipolör sjukdom och du hade flera diagnoser och det var inte faställt att du hade bipolär sjukdom. Om du är intresserad av din framtida hälsa skulle jag utreda det.
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet