Logga in
Många i chatten?
- Inga chattare online
Senaste kommenterade nyheter
- Varannan hotad på jobbet (1)
- Åren har lärt mig att jag kan leva bra (9)
- Fler äldre lider av psykisk ohälsa (3)
- Filmen Virginia - om son och mor med schizofreni (1)
- Vad är det som styr hans psykiska hälsa? (1)
- Genmarkörer kopplade till självmordsförsök (2)
- Mer stöd för psykodynamisk terapi (7)
- Född i januari störst risk för schizofreni (4)
- Cannabidiol ett lovande antipsykotikum (1)
- Glutenintolerans hos mamman ökar schizofrenirisk hos barnen (1)
| Nytt om fiskolja |
|
|
|
| 2004-02-22 14:45 |
|
Att omega 3 fettsyror kan skydda mot hjärtkärlsjukdom har British Medical Journal behandlat i en översiktsartikel. De hävdar dock att enbart omega 3 fettsyror från fisk har bevisad effekt och är tveksamma till linolja (linfrö), då dessa inte i tillräckligt stor utsträckning omvandlas till EPA (omega 3) i kroppen och dessutom saknas kliniska studier. I artikeln hävdas att alla bör äta minst 2 portioner fet fisk i veckan för att få dagsbehovet 1 g omega 3 per dag. I tidningarna hävdas ofta att odlad lax inte innehåller omega 3 , men det är helt fel utan de innehåller faktiskt ofta mer än vildfångad lax. Sill innehåller ofta 2 g ren omega 3 per 100 g.
Omega 3 fettsyror från fisk och fiskoljetillskott kan skydda mot hjärtkärlsjukdom. Stöd finns även för användning av fisk eller fiskoljetillskott efter hjärtinfarkt. Emellertid är det okänt ännu hur den hjärtskyddande effekten uppstår. Dagens konsumtion av omega 3 fettsyror hos befolkningen är för låg 0,1-0,2 g per dag. Expertisen i England och USA rekommenderar 0,65-1,2 g /dag för normal personer. Omega 3 fettsyror bildas ursprungligen i alger i havet, som fiskarna äter. Halten av omega 3 fetter varierar mycket mellan havsfiskar och beror på arten, säsong, paketering och tillagning. Högsta halten 1-2 g omega 3/100g finns hos tonfisk (färsk), atlantisk lax, atlantisk sill, regnbåge och makrill. Odlad lax innehåller också omega 3 eftersom den utfodras med fiskmjöl från havsfisk och då den odlade fisken är fetare finns det ofta mer omega 3 i den än vildfångad lax. I artikeln nämns att en ökad konsumtion av fetfisk kan leda till utfiskning och brist på dessa arter. Därför rekommenderas mer forskning på vegetariska oljor som linolja, som innehåller linolensyra, som dock är mer kortkedjig och endast i begränsad utsträckning omvandlas till omega 3 fettsyror i kroppen. En färsk studie på kvinnor visade dock att av alfa-linolensyra (finns i linfrö) omvandlades bara 10-30 % till omega 3. Vegetarianer, som inte äter fisk kan ha brist på omega 3 fettsyror, men kan ta tillskott av t.ex. krossade linfrön. Källa: BMJ 2004;328:30-35Omega 3 Information Service Essentiella fettsyror hos vegetarianer |



