Annons
 
Vitamin D till pojkar kan minska risken för schizofreni? PDF Skriv ut E-postadress
2004-03-30 20:43
Forskare i Australien och Finland framlägger tecken på att vitamin D tillskott till pojkar under första levnadsåret kan minska risken att senare i livet få schizofreni. För flickor kunde ej motsvarande samband hittas.

Vitamin D bildas i kroppen vid solbestrålning av huden och har betydelse för bl.a benvävnaden. Nyligen har en koppling mellan moderns intag av vitamin D under graviditeten och minskad risk för diabetes (typ 1) samt även multipel skleros (MS) hos barnet.

För att studera om vitaminet kunde kopplas till schizofreni studerades barn som föddes i norra Finland 1966, totalt 9114 personer.

Uppgifter om vitamin D tillskottet under det första levnadsåret insamlades samt uppgifter om vilka som fått schizofreni, andra psykotiska tillstånd och andra psykiska sjukdomar vid 31 års ålder.

Hos män gav minst 2000 IU vitamin D en 23 % minskad risk för schizofreni jämfört med lägre doser. För kvinnor fanns det ingen signifikant koppling mellan frekvensen eller dosen av vitamin D. Att förhindra vitamin D brist tidigt i livet kan minska risken för schizofreni konkluderar forskarna.

Kommentar:

Denna typ av studier, där man går tillbaka i tiden anses lite osäkra. Fler studier av denna typ krävs för att ett säkrare resultat skall erhållas. Riskminskningen var också maximalt 23 % för män medan vitamin D hade ingen effekt hos kvinnor dvs c:a 10 % av schizofrenifallen kan undvikas med vitamin D tillskott. En sak att tänka på är att ammande kvinnor kan behöva vitamintillskott för att tillföra vitaminer till barnet.

Källa:

MentalhealthAbout.com

Schizophren Res 67 237-245