Länk: Länk

Visningar: 1485

0 / 0
Dålig Bäst

Recension

Skriven av Administrator

Lånade boken via ett Universitetsbibliotek (kostade 5 kr som fjärrlån) och exemplaret var väldigt tummat och slitet. Boken är fantastiskt bra och en självhjälpsbok i kognitiv beteendeterapi (KBT) främst för depression och ångest, men även ilska, skuld och skam. Bokens talande undertitel är Ändra hur du mår genom att ändra sättet du tänker.

Boken handlar mycket om att identifiera automatiska tankar t.ex. jag är oduglig, som poppar upp i olika situationer och sådana saker kan göra en deprimerad. I boken beskrivs hur tankar, känslor, beteende, fysiska reaktioner samt miljö påverkar oss. Alla dessa faktorer påverkar varandra och vill man må bättre så kan man försöka förbättra alla dessa saker. KBT är dock fokuserad främst på våra tankar. I boken får man följa några personer med depression, ångest, panikångest och den behandling de får. Väldigt intressant.

Själva behandlingen man skall ge sig själv går ut på att använda sig av tanketabeller. I tabellen skriver man om situation, känsla, automatiska tankar (den viktigaste automatiska tanken kallas heta tanken), bevis som stöder den heta tanken, bevis som inte stödjer heta tanken, alternativa/balanserade tankar, värdera känslor nu. Det går ut på att komma underfund om att man har överdrivet negativ tankar om sig själv och att man feltolkar ofta olika händelser p.g.a automatiska tankar.

I KBT ingår också experiment och åtgärdsplaner, som boken ger konkreta exempel på. Den ger också hjälp hur man identifierar kärnuppfattningen som ligger bakom en automatisk tanke. Sedan beskriver boken övningar för att visa att kärnuppfattningen inte är stämmer med verkligheten. T.ex. om kärnuppfattningen är att alla människor ogillar mig kan man hälsa på 10 olika personer om 90 % svarar och ler så kanske kärnuppfattningen bara stämmer till 10 %.

Tabeller finns för att mäta depression och ångest för att se hur pass bra självbehandlingen fortlöper. Väldigt intressant är också scheman för att fylla i hur deprimerad/ångestfylld man är varje timme under en veckas tid och vad man har gjort då. För att komma underfund vad som får en att må sämre eller bättre. Är man väldigt deprimerad kan det vara svårt att följa självhjälpsövningarna. Inled då istället med att göra 10 aktiviteter per vecka, som man gillar t.ex. spela ett roligt dataspel, se en kul komedi på TV, promenad, träffa bekanta mfl, så att man mår bättre och kan gå i självterapi. Till boken finns tabeller, som man kan kopiera för att använda i sin egen terapi.

Detta är en väldigt intressant och viktig bok. Det är nog den viktigaste boken att läsa egentligen. Jag förstår nu att jag måste försöka ändra mitt eget tänkande för att må bättre och bli mindre deprimerad och ångestfylld. De flesta har stor glädje och nytta av denna bok, eftersom depression och ångest är de mest besvärande symptomen vid schizofreni. Boken är också viktig eftersom än så länge är det nog bara ett fåtal landsting, som kan erbjuda KBT. Nackdelen att vissa saker kan vara knepiga att lista ut på egenhand t.ex. kärnuppfattningar (core beliefs) och vilka övningar man skall hitta på för att motbevisa sina kärnuppfattningar.

Tillagd: