Angående professor Johan Cullberg

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #26 av Per-Erik
Angående professor Johan Cullberg skapades av Per-Erik
För några år sedan skrev jag en redogörelse för hur jag insjuknade och skickade den till Cullberg för ett utlåtande. Efter en vecka ringde jag upp Cullberg och frågade om han kunde göra en utvärdering baserad på det material jag skickat. Han svarade då att han skulle skicka en utvärdering med epost, därefter bad han mig på ett mycket ohövligt sätt att aldrig kontakta honom igen. Empati tillhörde tydligen inte hans starka sida. Eller var han ohyfsade därför att han inte fick betalt?

Så när professor Johan Cullberg påstår sig ha patientens bästa för ögon så tror inte jag ett skit på vad han säger. Det enda han tänker på är väl sin egen berömelse.
Mer
20 år 7 månader sedan #29 av Admin1
Jag känner inte honom, men jag vet att han varit ordförande i en Internationell organisation för psykologiska behandlingar vid schizofreni. Han sitter fortfarande med i styrelsen. Jag tror att han är åt det psykoanalytiska hållet i sin psykologiska behandlingsmetodik. Det är psykologiska behandlingar, som saknar tillräckligt vetenskapligt underlag. Kognitiv beteendeterapi däremot har bevisad effekt, men den terapin kan knappt någon psykolog eller läkare i landet. Ett stort problem som måste åtgärdas snarast. Vad jag vet händer ingenting på den fronten.

Lite konstigt ändå att han gav ett utlåtande för de flesta skulle nog inte gjort det. Jag gissar att han sa så för att du inte skulle höra av dig igen för att han hade ont om tid och kanske var rädd att du skulle berätta det för andra och att han skulle få en stor anstormning av telefonsamtal mm från massor av folk med schizofreni.

Johan Cullberg har en bror som har schizofreni, som heter Erland. Han tillhör landets främsta abstrakta konstnärer.

Förresten hur var utlåtandet han skrev? Gav det någonting?

Admin1
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #44 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Angående professor Johan Cullberg
Han skrev att jag hade väldigt lätt för att bli psykotisk, men att han inte entydigt kunde säga att jag var schizofren utifrån de 10 sidor jag skickat med.
Mer
20 år 7 månader sedan #45 av Admin1
Det var en ganska lång sjukdomsbeskrvning på 10 sidor. Det går att diagnosticera sig själv på Internet [url:1qxvwqss]http://www.mentalhealth.com/[/url:1qxvwqss], men det kostar 10 USD för 10 dagar.

Det kan vara ett alternativ om man tvivlar på att ens diagnos är rätt. Däremot är det inte lika bra att använda om man inte har en schizofrenidiagnos, eftersom man får schizofrenidiagnosen först efter det att kroppsliga sjukdomar som kan framkalla psykos utesluts.

Admin1
Mer
7 år 7 månader sedan #855136 av IngeF
Psykiatrisk diagnostikk er ganske "godtyckligt" uten klare avgrensinger mellom diagnosene.
Mer
7 år 7 månader sedan #855188 av Admin1
Både ja och nej. Schizofrenidiagnoser brukar inte så ofta vara fel. Är de fel blir man oftast inte frisk utan får en annan diagnos. Vissa har svårt att passa in i en diagnos. Att de är så är att diagnoserna är besläktade med varandra och om det är så kan det finnas mellanformer.