Några intresserade av kollektivboende utan personal?

Mer
19 år 2 månader sedan #9351 av Isa-Alise
Jag önskar att det fanns många alternativa boendeformer att välja på.... skulle själv vilja bo i ett brukarstyrt boeende och aktivitetskollektiv... jag menar egna små lägenheter eller små torp med gemneskap med andra människor som också har behov av gemenskap... med gemensam matsal där man turas om att laga mat tillsammans... konst ateljé, musikrum, allrum mm gemensamt... men utan anställd personal... helt eget... men kollektivt...

Finns det andra som skulle uppskatta detta på Viska? Jag tänker mig att förverkliga detta i framtiden... om några år... man behöver hitta rätt plats, finansiering, folk som vill bo så, mm och sånt tar tid...

Vad tycker du om en sådan idé?
Mer
19 år 2 månader sedan #9358 av bara_på_låtsas
Jag skulle lugnt vilja det jag med! Men det är ju tyvärr för mycket pengar att investera för att jag någonsin ska ha råd.
Mer
19 år 2 månader sedan #9360 av Admin1
Jag tror det är en bra idé för större städer för där kan det nog finnas en marknad. Men jag tror inte alla är intresserade av en sådan lösning utan många vill nog bo integrerat i en vanlig lägenhet.

Jag tror också att behovet av sådant boende kommer att minska i framtiden i och med att fler arbetar eller får daglig sysselsättning och vården förbättras. Jag tror egentligen att behovet av sådant boende är störst för de som är äldre dvs ålderspensionärer och däröver.
Mer
19 år 2 månader sedan #9368 av Isa-Alise
Jag tror att det är många som skulle vilja ha nära till gemenskap utan att för den skull ha personal som bestämmer över tillvaron...

Finansiering tror jag går att lösa på lite längre sikt... söka fonder och liknande...

Det dröjer lite för mig än också, för jag har barn som ska bli vuxna först, och som inte vill bo så, men om ett par - tre år vore denna typ av kollektivboende perfekt...

Admin1, jag tror att du har rätt att det passar i en stad.... så att man har nära till arbete/sysselsättning, träffpunkter, föreningar, och liknade...

bara_på_låtsas, kul att du tycker idéen är bra!!!

:D
Mer
19 år 1 månad sedan #9378 av Moonlight
Jo det är en fin idé, förstod bara inte vissa saker......är det till för sjuka som vill bo med andra sjuka fast egna lägenheter eller är det friska som ska bo så?
Mer
19 år 1 månad sedan #9381 av Isa-Alise
Jag tänkte att det skulle vara för månniskor som är sjuka men mår tillräckligt bra för att inte behöva personalstöd... ett boende där man främst får kamratstöd... det som är direkt psykiatri/mediciner/terapi osv får man gå till öppenvården för att få....

Jag tänker mig att formen får växa fram genom samtal med dem som är intresserade... det skulle kunna vara en gård i ett vanligt bostadsområde där lägenheterna och kvarterslokalen blir våra egna.... eller ett stort gammalt hus som byggs om... eller flera mindre torp som har ett större gemensamt hus till mat och aktiviteter....

Jag tror att det är viktigt för var och en att ha sin egen lägenhet och kunna stänga dörren om sig när man vill det.... men att alla hjälps åt att se till att ingen blir isolerad eller sitter ensam och mår jättedåligt....

Min mor som är äldre bor i en liten villastad för äldre (en 55+ by utomlands).... där har de ett system där grannarna ringer och besöker varandra varje dag... de har aktiviteter tillsammans.... hjälper varandra med att handla och dyligt (det är långt till affären där).... har fester tillsammans.... lite grönsaksodling... mm... de har ingen anställd personal... och sjukvården som folk behöver får man från vårdcentralen och hemsjukvården...

Jag tänkte mig nått liknande, fast för människor med psykiska funktionshinder.... eget, men med gemenskap... kollektivt i den utsträckning man själv önskar...