Efexor eller Seroquel? Schizoid eller Asperger?

Mer
15 år 4 månader sedan #161536 av Graatass
Hej igen! Dyker upp här lite då och då, som haren ur trollkarlens hatt. Senast var jag inne och förde då, hårdnackat, en diskussion om schizoidi och asperger. Nu ska jag, som just nu har diagnosen schizoidi, testas om jag inte har asperger i alla fall. Mig kvittar det egentligen, men jag tyckte att schizoidi var lite mer sympatiskt, hemtrevligt så där. Men antagligen har jag asperger.
Gissar att det också beror på vem som testar en. Är den som testar partisk för asperger, så får man nog diagnosen asperger. Finns det någon som är helt objektiv och neutral idag?
Har testat några olika anti-depressiva mediciner. Kanske jag inbillar mig, men jag tror att kroppen vänjer sig vid medicinerna och att man inte svarar lika bra på dem efter en tid.
Nu har jag nästan högsta dosen av Efexor, men tycker inte att den hjälper längre mot nedstämdhet och depression. Därför ska jag fråga läkaren om jag inte kan få testa Seroquel istället. Men nu läste jag om en annan ny medicin här på Viska-sidan: agomelatin. Den kanske är bättre?
Jag har ju inte, vad jag vet, någon tillstymmelse till schizofreni. Inga vanföreställningar, psykoser eller hallucinationer. Kanske Seroquel är helt fel medicin för mig?
Men jag har också Tegretol och Risperdal. Risperdal har jag bara en milligram, men den är mot oro. Tänkte själv som så att Seroquel skulle kunna ersätta de tre medicinerna Efexor, Tegretol och Risperdal. Men det kanske inte fungerar så?
Mer
15 år 4 månader sedan #161544 av Inwatto
Medicinerna vet jag på tok för lite om för att kunna diskutera.

Diagnosen spelar väl ingen roll för dig egentligen, huvudsaken är väl vilken hjälp du kan få. Kan du få annan hjälp om du får diagnosen Asperger? KBT mot din depression? Det har jag själv genomgått med bra resultat. Tycker jag blivit klart positivare av det. Men, jag har diagnosen paranoid schizofreni så det är kanske så att man med en annan diagnos, t ex schizoidi, inte kan eller ska försöka ändra "tänk".

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 4 månader sedan #161549 av Drummer
Schizoid personlighet är en människa som är väldigt likgiltig för både ros och ris. Dom är extrema ensamvargar och mår bäst av det. Dom uppvisar ofta en känslokyla och kan varken ge eller ta riktigt. Schizoida människor är oftast ganska blyga men hamnar dom bland rätt människor så kan dom bli lite mer talföra. Annars drar dom sig undan sociala sammanhang p.g.a att dom är dåliga på det sociala samspelet ofta. Dom har inget intresse för relationer och sex. Mycket kroniskt undvikande människor.

Aspergers syndrom är någon form av autism där intellektet inte påverkas. Har för mig att dom kan få jobbig ångest, men snabbt övergående när situationen lugnar ner sig.

Seroquel Depot är en bra medicin för många. Jag har den själv. Det är en anti-psykosmedicin men ges även till människor med depression och ångest. Dom vanliga Seroqueltabletterna ger ofta ökad hjärtrytm och extrem trötthet, men inte DEPOT tabletten.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 4 månader sedan #161550 av Jocke
Nu lät du mogen på schizoidi? Trodde annars du hade bipolär av ngt slag.
Jag tror schizoida människor har lätt för att bli aggressiva, därför ska nog just dem undvika alkohol. Rätta mig om jag har fel?

Specialintressen vis aspergers är nog ett måste! Annars får nog tvivlan på sig själv ett övertag, som vid depressioner.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 4 månader sedan #161553 av Graatass
Jag uppfattar asperger som en ganska "envis" inställning till livet. Men varje gång som man läser i en bok, så blir det mer och mer motsägelsefullt i sig, så egentligen vet jag inte.
Det som jag tycker är tydligt för mig, är min ambivalens om allt och ingenting. Inte sådana frågor som om Aftonbladet eller Expressen. Där följer jag blint löpsedlarna, eller nätet. På nätet avstår jag allt oftare ifrån båda. Sen är jag på intet sätt en tävlingsmänniska. Har inte den viljan att vinna. Känner heller ingen större förlust när jag förlorar. Livet går vidare ändå.
Teve tittar jag inte på. Datorn använder jag mycket, så den, och mina hundar, och mina böcker, skulle kunna vara mina tre stora intressen. Ändå så tycker jag inte att jag är "nörd" på något vis. Hundarna betyder mycket för mig, men jag kan missa hundprogram på teve och sitter sällan och läser hundsidor på nätet.
Böcker är min stora verklighetsflykt! Det går inte en dag utan att jag läser. Brukar läsa facklitteratur på dagarna och skönlitteratur på kvällarna.
Efexor var jag nöjd med i början, men nu känner jag knappt av den. Vet inte hur det skulle kännas utan den. Det vågar jag inte försöka. Jag umgås med människor, men det är då mina hundkompisar. Skulle inte vara med i någon gruppverksamhet eller sånt. Det tycker jag inte om.
Mer
15 år 4 månader sedan #161653 av Admin1
Vad får du Tegretol mot? Preparatet har litet olika användningsområden.

Efexor har effekt på både noradenalin och serotonin. Den anses nog ha den starkaste effekten av de nya antidepressiva. Litet starkare än Citalopram och Sertralin som de flesta får.

Agomelatin tar det nog några år innan man vet hur pass effektivt det är. Det tar tid att utvärdera läkemedelseffekter. Ett exempel Haldol och Trilafon kom på 60-talet, men det är först några år sedan man upptäckte att Trilafon hade 20 % bättre effekt än Haldol.

Seroquel har effekt på psykossymtom, ångest och depression. Seroquel Depot verkar ge mindre biverkningar än de vanliga tabletterna och doseras en gång dagligen. Risperdal är bättre på psykossymtom än Seroquel, men Seroquel är sannolikt bättre mot ångest och depression.

En Aspergers diagnos är nog bättre än schizoid, eftersom man har större möjligheter till stöd via kommunen enligt LSS. Aspergers kan få kortvariga psykoser vid stress. Jag tycker också att de med Aspergers verkar väldigt intresserade av diagnoser.