märklig tanke, att man ska leva när man ska dö

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 2 månader sedan #178704 av Jocke

Potte-Boa Jösse skrev: Döden är en del av livet. Bli vän med döden. Var inte rädd för livet.

Om allt annat på jorden ingår i ett sinnrikt kretslopp där allt återföds, då borde ju även människan ingå i detta!

Var fanns jag innan jag föddes? Fanns jag inte då, va jag död då? Ändå föddes jag ur intet. Har jag bevisligen gjort det en gång, då borde det gå att göra igen och igen........

tror jag


Ja, man kan födas på nytt och det flera ggr på raken nästan. Men då pratar vi inte om den fysiska födseln utan om den själsliga. Hur går det då till, blir det ngn slags metamorfos? Jag tror faktiskt man kan byta liv från en dag till en annan. En bra konsert kan ändra utgångsläget, man kan ändra läget från tyst till pratsam. Dem hindrande faktorerna kan undanröjas, om man tror på ngt.

Var du fanns innan du föddes frågar du? Ja, du fanns i genbanken hos din mor och far tror jag. Det finns flera varianter som kunde ha blivit du. Men det finns bara en du! Att kämpa för sitt liv vet jag inte om vi schizofrena faktiskt gör? Vi ger inte upp så enkelt, men vi har en hög tröskel att överskrida klarar vi inte den, ja då är det adjöss..

Men t.e.x kämpa för att relationer ska överleva orkar jag inte. Där känner man faktiskt hur makten urlakar ens vilja till en ganska låg nivå, där man får höra att man gör fel, att man är naiv eller ngt i den stilen.


Hur mycket uppskattar man inte en människa som kommer med uppmuntrande tillmälen? Det ska man ge med förnuft och att man verkligen menar det!

Däremot är jag rädd för att dö en plågsam död.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 2 månader sedan #178754 av Admin1

Judalon skrev: Jag blev livshotande sjuk på fyra timmar, låg i respirator efter sju. Hade en 10 procents chans till överlevnad och klarade det. Hur? Jag vet inte. Livskraft kanske. Något odefinierbart.


Låter extremt jobbigt. Vilken sjukdom drabbades du av som slog till så snabbt?
Mer
15 år 2 månader sedan #178772 av Pippi

PSR skrev: Jag lutar allt mera åt att man skall se till att må bra och ha roligt varje dag. Skratta mycket. Självklart kan det vara svårt när det rör till sig runt en men ofta finns det en lösning runt hörnet.

Det som är det jobbiga är att relatera till osympatiska människor som sårar.


Skratta är livsviktigt! Galghumor och distans till sig själv.
Människor som sårar...välja sina vänner med omsorg. Nonchalera resten.

Skords fråga: För att dö så måste man ju ändå leva först...
Mer
15 år 2 månader sedan #178775 av Judalon
En lunginflammation från helvetet. Började oskyldigt på morgonen att jag var lite hängig, gick till lokala vårdcentralen, ambulans till sjukhus, eller egentligen kvällen före när jag mådde lite illa men inget stort. Väl där utvecklade den sig snabbt till en generell blodförgiftning (sepsis) som i tur och ordning slog ut organsystem. Av någon anledning var infektionen så kraftig att den blev immunsystemet övermäktig och alltihop höll på att rasa samman.

Sedan dess står jag på antibiotika på vintern, och blir vaccinerad mot influensa.
Mer
15 år 2 månader sedan #178899 av Admin1
Judalon,

Tog läkarna reda på vilket virus eller bakterie, som infekterade dig? Har du lätt normalt sett att drabbas av infektioner?
Mer
15 år 2 månader sedan #178903 av Judalon
Det var en sorts särskilt elaka pneumokocker, i.e. bakterier. Jag har ett normalt immunförsvar men jag har fått flera svåra infektioner. Dessvärre har jag fått njursvikt flera gånger så min njursvikt är inte normal längre.