Karaktärsneuros

Mer
18 år 11 månader sedan #13536 av Tikki
Karaktärsneuros skapades av Tikki
Om man söker nåt på Google så brukar man ju få typ 5 miljoner träffar. Sökte på karaktärsneuros och fick nio! Jag tycker det är svårt att få info som är mer omfattande än en sida. Har även kollat i en del böcker. Tacksam för tips.
Mer
18 år 11 månader sedan #13612 av Geta
Svar från Geta i ämnet Karaktärsneuros
Var passar personer med Diagnosen Schizofreni
in i den här skalan?
Har Schizofrena alltid personlighetsstörningar eller
karaktärsstörningar.
Det verkar intressant för det har jag inte hört någon
diskutera.
Kan det var individuellt eller går det att dra alla över
en kam.
Jag själv ska ha en personlighetsstörning. I början av
min sjukdomskarriär var jag säkert schizoid, sedan har
jag varit paranoid. Nu tror jag att jag är litet schizoaffektiv.
Litet hypoman, men går sällan ner i depression är jag för
tillfället.
Min psykoterapeut tyckte alltid att jag hamnade i något dike. Och var kanske i mesta laget vildvuxen.
Jag vet inte om det kan kan räknas till karaktärsstörning.
I drömmen gick jag tidigare ner mig i träsk men räddades upp till slut.
Mer
18 år 11 månader sedan #13621 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Karaktärsneuros
Jag har läst att en andel av de med schizofreni har personlighetsstörningar också. Borderline verkar ju gå att kombinera med schizofreni. Det finns ju också en personlighetsstörning schizotyp personlighetsstörning som är närbesläktad med schizofreni.

Jag tror inte psykiatrikerna normalt letar efter personlighetsstörningar vid schizofreni, eftersom schizofreni överskuggar det mesta - möjligen borderline undantaget. I takt med att man gör noggrannare diagnoser med SCID undersökningar kommer nog allt fler med schizofreni få diagnoser på personlighetsstörningar också. Vissa personlighetsstörningar tror jag inte man kan få om man redan har schizofreni - jag tänker på schizotyp, paranoid och schizoid.
Mer
18 år 11 månader sedan #13662 av Malin
Svar från Malin i ämnet Karaktärsneuros

Admin1 skrev: I takt med att man gör noggrannare diagnoser med SCID undersökningar....


vad är SCID undersökningar?