Asperger

Mer
18 år 10 månader sedan #15630 av flisan
Asperger skapades av flisan
Hej!

Är det någon här på Viska som har fått diagnosen asperger?
Hur gick det i så fall till när du fick diagnosen och hur upplevde du själv det att få den diagnosen?

Jag är lite nyfiken, för jag misstänker att jag själv har den diagnosen. Jag tycker att mycket av det som står att läsa stämmer in på mig och också när jag tänker tillbaka på hur min uppväxt har varit.
Kan diagnosen bara ställas om man genomgått "hjärnundersökning", dvs sådan undersökning när de mäter ev. avvikelser i hjärnvågorna ?

Jag har inte gjort en sådan undersökning. Jag har fått göra en utredning hos en psykolog, men jag vet inte exakt vad han kom fram till . Jag var just då för rädd för att fråga. Jag har nu fått diagnoserna borderline och manodeppressiv. Men kanske kan man ha dessa diagnoser tillsammans med asperger...?

Ja, en massa frågor. Hoppas ngn vet något
Mer
18 år 10 månader sedan #15636 av Malin
Svar från Malin i ämnet Asperger
jag har gjort en utredning för asperger. dock visade det sig att jag inte hade det... (surprice, vem fan kom på iden att jag skulle ha det???)

men, utredningen som jag fick göra (allt eftersom tiden gick och det visade sig att jag inte hade AS så utredde dom lite andra saker, så jag vet inte vilket som va för AS och vilket som va för annat, men på ett ungefär i alla fall).
ja, dels så gick dom igenom hela min uppväxt med mina föräldrar. allt från födelsen (i vilken vecka jag föddes, om det va några komplikationer vid förlossningen osv) och sen hela uppväxten. när jag lärde mig gå och prata och krypa och skriva och simma och hur jag lekte med min kompisar och om jag hade ögonkontakt och om jag var höger eller vänsterhänt osv osv.
sen ville dom (psykolog+läkare) träffa två av mina gamla lärare från grundskolan och fråga hur dom hade uppfattat mig... om jag hade lätt för att lära och hur jag fungerade tillsammans med andra människor... (och hundra andra duma frågor)..

och sen fick jag göra massa skumma tester. tillexempel lägga pussel på tid, och minnas olika ord i olika ordningar osv osv... massa sånna saker...

jag tror det är sånt dom har som grund när dom ställer diagnosen, och inte någon test i "avvikande hjärnvågor"...

och ja, jag tror man kan ha en kombination av dom diagnoserna du nämde och AS, dock kan man inte ha AS och schizofreni samtidigt då det är två diagnoser som tar ut varandra, eller hur man ska förklara det..

och du kan i efterhand fråga vad dom kom fram till i din utredning som du gjorde förut...

hoppas det löser sig! :)
Mer
18 år 9 månader sedan #15645 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Asperger
Malin, jag funderade när du berättade här..
Va sjukt det e.

Jag förstår dock att de "misstänkte" asperger, nåt måste man ju kalla det. "Hoppas vi kan ställa en diagnos och göra ngt annat nu-syndromet."
Varför anser du ens tanken absurd?

Sen låter det fruktansvärt jobbigt.
Och konstigt, om de skule träffa visa av mina lärare skulle de säga en sak, andra en helt annan, från psykopat över hyperaktiv till stabil, lugn och intelligent. Tror jag.

Det är ju så länge sen ockå, minns de mig i sådan detalj att det kan vara nyttigt för en undersökning, mins de sin ilska, eller glädje, påverkade de dem så mkt att det var värt ett eget fack i minnet?
Mer
18 år 9 månader sedan #15700 av Malin
Svar från Malin i ämnet Asperger
undrande.
jag är ju så pass ung, så det va inte så länge sen som jag gick i skolan. så mina lärare minns mig... jag tror inte dom tar kontakt med gamla lärare om dom ska ställa diagnosen på en lite äldre person...
Mer
18 år 9 månader sedan #15703 av Refused
Svar från Refused i ämnet Asperger
Tror jag har asperger. Har gjort lite tester men inte fått svar.
Mer
18 år 9 månader sedan #16302 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Asperger
Har också AS. Mer om mig finns att läsa på min sida. Se länk nedan. Personer med AS kan utveckla schizofreni också, så det stämmer inte helt att man inte kan ha både och. AS är medfött och livslångt funktionshinder. Drabbas man av schizofreni har man båda delarna. /A