Sociala spänningar/tvångstankar?

  • Heppe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #290921 av Heppe
Hej, jag har problem med den sociala biten i olika samanhang men det som är överhängande just nu är sociala tvångshandlingar, eller liknande. Jag tänker ofta att min kontaktperson på öppenvården inte gillar mig eller att mina kollegor tycker att jag är störande, jobbar för sakta eller bara ogillar mig som person. Jag blir övertygad om att det är så men sedan spricker bubblan ibland när jag pratar med dem. Jag tänker ofta att de pratar om mig på jobbet när jag gått hem. Inte hela tiden, absolut inte, men lite grand.

Det är inte paranoja, jag tror inte någon konspirerar mot mig men jag tänker att de säger saker som att jag är en toffel och vad det nu kan vara. Det gör dom antagligen också.
Jag bygger iallafall upp sociala spänningar som är stressande och gör att jag vantrivs i olika sällskap trots att jag egentligen inte har anledning att tycka så.
Jag är så van vid att folk ogillar mig och att jag misslyckas och inte klara av saker att jag tänker att andra också tänker så om mig.

Vad ska jag göra för att sluta tänka i dessa banor? Jag praktiserar på ett ställe där jag trivs och det går hyffsat bra men jag vill kunna slappna av lite...
Mer
13 år 11 månader sedan #290922 av herA
kanske lite minfulness slappna av

tränna på De...

att sessa av efter jobbet.......Må bra och försök att finna lugn.......


finn lugn i Dig själv....... Koncentrera dig i en lite djupare slags meditation...


Du behöver Få lugn försök må bra... Med tiden Är Detta möjligt

försök må bra o njut... må bra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #290924 av
jakob_
Jag ska kolla upp det, håller på att införskaffa mig dvd:er och några ljudböcker om mindfulness :) (gratis är gott)
Mer
13 år 11 månader sedan #290925 av herA
Harmoni

det är bra de


Du Duger som Du är... Försök må bra

om du har öppen "eld" så Är inte de fel att glo lite värma sig o ha de gott...

Läsa en bok ? Deckare ? Stig in i vardan.

Och tänk på att dina arbets kompisar inte dömer dig så hårt... Det är som du skriver spänningar o paranoia.

Men om Du är lugn när du sover om natten så smoningom så försvinner din noja därefter med bra därefter.
  • Heppe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #290944 av Heppe
Svar från Heppe i ämnet Sociala spänningar/tvångstankar?
Nu har jag kollat igenom lite material... Inget för mig, men jag ska ladda ner avslappningsband. Det har jag provat för säkert tio år sedan. Med avslappningband slipper man hippien som predikar och går direkt på övningarna.
Mer
13 år 11 månader sedan #290945 av Admin1
Skriv ner dessa tankar du tänker på ett papper.

Skriv sedan de konkreta bevis som du har för att det är sant.

Skriv sedan motbevisen som finns.

Granska bevisningen och formulera en ny tanke som stämmer med bevisen som du har.

KBT eller kognitiv beteendeterapi kan ha effekt mot sådana tankar.