Lillajulsfirandet.

Mer
13 år 4 månader sedan #350326 av saara
Lovade att jag igår skulle berätta om lillajulsfirandet i Finland men jag hann inte så det blir idag istället.Googlade på ämnet och hittade följande:
www.edu.fi/planera/forskoleunder ... r_att_fira
Vet inte varifrån firandet härstammar , men det har med kulturen att göra och Kristendomen verkar det som eftersom lillajul firas vid först Advent.
Numera firar jag just inte lillajul men det finns vuxna som gör det. Jag firar närmast första Advent.

Minns barndomens lilljul med glädje. Det är skolminnen. Sista skoldagen före första Advent så var det feststämmning i skolan. Kommer inte ihåg alla detaljer, men vi hade fest. Vi hade tända ljus i klassrummet första timmen. Alla skulle ha med sig en liten gåva , en lillajulspresent, det var vanligen godis i en påse för en liten slant. kommer inte ihåg hur julklappen delades ut ,men alla fick en påse.
Sen åt vi julgröt och fick saft och en pepparkaka. Vi sjöng och dansade ringlekar. Man fick en försmak av julen.
Vi sjöng säkert Adventssånger också, antagligen Hosianna.

Hemma tog vi in en mini-gran och pyntade den litet. Kommer ej ihåg om vi fick nån lillajulklapp hemma. Det var vanligen litet godis som man fick som lillajusgåva om man fick något. De vuxna började tala om att nu smyger jultomtarna omkring så nu gäller det att vara snäll så man inte blir utan julklapp. Kommer ihåg att jag tyckte att talet om tomtarna verkade fånigt.
Vet inte när lillajulsfirandet infördes i Finland? När mina föräldrar var barn så firades inte lillajul.
Mer
13 år 4 månader sedan #350340 av Geta
Svar från Geta i ämnet Lillajulsfirandet.
Tack för beskrivningen!
Det låter roligt och trevligt med lillejul. Jag kan inte påminna mig
om jag har varit med om något liknande. Det närmaste man kan
komma här i Sverige är nog Luciafirandet. Det firade vi när jag gick
i skolan.
Mer
13 år 4 månader sedan #350374 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lillajulsfirandet.
Intressant! Förekommer lillaljul i hela Finland eller är det bara svenskbygderna?
Mer
13 år 3 månader sedan #350473 av saara
Svar från saara i ämnet Lillajulsfirandet.
Jag tror att det förekommer i hela landet eftersom det finns ett finskt ord för det också och det är pikkujoulu.