Hejsan

Mer
18 år 6 månader sedan #22425 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hejsan
Välkommen Smilla!! Jag har Asperger och brukar titta in här lite då och då eftersom jag varit gränspsykotisk och nu äter neuroleptika för det. Jag känner mig ganska så hemma bland de som är här med schizofreni faktiskt. Precis som några andra skriver här, likheterna är faktiskt rätt så många i sättet att fungera när det handlar om AS och schizofreni. Om du vill veta mer om Asperger så får du jättegärna göra ett besök på min hemsida (se länk nedan) där jag både har fackuppgifter och en självbiografisk berättelse samt dagbok.
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22470 av anonym
Svar från anonym i ämnet Hejsan
Vad innebär det att ha asbergers syndrom.
Hur känner man sig om man har den sjukdomen?
Mer
18 år 6 månader sedan #22485 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hejsan
Asperger Syndrom är ett neuropsykiatriskt funktionshinder och ingen direkt sjukdom. Man föds med det och har det hela livet även om många fungerar bättre ju äldre de blir (och för vissa blir det tvärtom - ökade problem med åldern).

Asperger Syndrom tillhör autismspektrumstörningar och är en form av högfungerande autism, eller som det också ibland beskrivs, autism hos normal- eller välbegåvade personer. Att skilja mellan infantil/klassisk autism och Asperger kan ibland vara svårt och det finns olika tolkningar bland forskare och andra experter.

Om jag ska gå in för att beskriva hur det känns att ha Asperger så skulle det bli alldeles för långt inlägg här. Jag råder dig att besöka min hemsida (se adress nedan) för mer information om vad det innebär. Jag har en faktadel om hur det är att leva med Asperger och vad ett neuropsykiatriskt funktionshinder i allmänhet innebär, men jag har också som jag redan skrivit en självbiografisk berättelse. /A
Mer
18 år 6 månader sedan #22487 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hejsan
Aspergergirl
Nu har jag läst delar av det du skrivit.
En sak du skriver om är ritualer och vanor.
Min diagnos ska vara schizofreni.
Ibland försöker jag skaffa mig ritualer och
vanor. Tidvis går det att följa sådant men
oftast måste jag vara mer flexibel för att
trivas.
Min läkare tyckte att jag skulle skaffa mig
struktur i tillvaron.
Hur har ni andra det med det?
Mer
18 år 6 månader sedan #22488 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Hejsan
Struktur är väldigt viktigt för mig men något jag har svårt för att klara av att ordna själv. Jag träffar en specialpedagog som hjälper mig att strukturera upp tillvaron och göra den mer förutsägbar. Bland annat gör vi dag- och veckoscheman som jag ska följa. Vi försöker också förbereda mig långt innan en förändring ska ske så jag slipper bli ställd inför oväntade situationer. Vi använder oss mycket av skriftliga instruktioner som kallas för "sociala berättelser". En social berättelse är en beättelse som är skriven i jagform och mycket enkelt skriven. Vi med Asperger/autism har lättare för att ta till oss det skriftliga språket och därför får jag mycket hjälp med skrivna instruktioner på hur jag ska göra saker och ting. Jag har också fått beviljat "särskilt utformat stöd och service" som innebär att en person kommer hem till mig några dagar i veckan för att hjälpa mig med praktiska saker och se till att jag följer mina scheman. För mig är det viktigt att alla dagar blir så lika varandra som möjligt. Jag vill inte ha variation i tillvaron utan att allt alltid ska vara likadant. Det är något vi eftersträvar mycket och när jag måste göra något jag inte brukar kan vi ibland i förväg träna på situationen genom att t ex åka och titta på stället (om det är någonstans jag ska åka) i förväg eller att jag får en social berättelse som beskriver hur det kan bli.

/A
Mer
18 år 6 månader sedan #22493 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hejsan
Det verkar finnas likheter mellan Aspergers och schizofreni vad gäller ökad stresskänslighet. Vid schizofreni kan det vara bra också att minska på stressen och väntade händelser genom att ruta in tillvaron och schemalägga dagen så att inget oväntat händer.

Själv har jag inte varit så stresskänslig. Jag klarar stress ganska hyfsat beroende på att jag har tränat upp min problemlösarförmåga. Jag kan ganska snabbt lösa oväntade problem som uppstår utan att jag mår särskilt dåligt av det. Men det är nog inte alla som har samma förmåga gissar jag.