Gyllenkroken i GBG

Mer
18 år 6 månader sedan #22534 av Abzu
Gyllenkroken i GBG skapades av Abzu
Är det någon här som brukar besöka aktivitetshuset Gyllenkroken i Göteborg?
I så fall, vad tycker ni om stället?
Jag har nyligen flyttat till Göteborg och har inte varit där än, men jag funderar på att ta mig dit nån dag.
Mer
18 år 6 månader sedan #22552 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gyllenkroken i GBG
Hej Abzu! Gyllenkroken ligger nere vid Svingeln i Göteborg, bakom Kfum och Kfuk,s hus, det gamla kvinnofängelset som syns när man åker förbi där.

Den som är chef heter Lotta och sitter för det mesta på kontoret. På andra våningen ligger bland annat ett datorrum där de har skrivarkurser. På tredje våningen finns musikverkstad. Jag tror att målas flitigt också.

I datorrummet ligger också det som kursen i journalistik ligger, och har
som lokal.
I Källaren ligger vad vi kallar för Tryckkällaren, där trycks tidningen Svingeln, i ett mysigt källarvalv som jag bara undrar vad det användes till när huset kallades för spinnhuset och var något slags kvinnofängelse, jag kanske inte heller vill veta det egentligen.

Det går bra att sitta och ta en fika (billigt) eller äta en lunch till ett humant pris, det heter Café Coopen och är då ett kooperativ.

Huset står öppet för alla och en våning upp ligger IFS lokal kontor för Göteborg.

Den IFS föreningen är den ursprungliga i hela landet och jag själv var en utav de första medlemmarna.

Ha en bra dag!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #22589 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Gyllenkroken i GBG
Tack Nisse!

Jag åkte faktiskt dit i går för jag hade tråkigt och kände mig lite ensam.

Jag blev väl emottagen av en som jobbar där. Han berättade om Gyllenkroken och stiftelsen som driver det och han visade mig runt i huset.
Det var trevligt så jag kommer nog sticka dit fler gånger när jag inte har något att göra.

Det var ganska lätt att hitta dit också faktiskt.