Tuff mot mig själv

Mer
18 år 5 månader sedan #24392 av Fredrik
Jag önskar jag kunde vara mindre tuff mot mig själv! Det är som att jag hela tiden mäter mig själv mot en skala som är alldeles för tuff för mig. Om det är någonting jag skall företa mig så ställer jag genast upp krav som jag inte kommer att klara. Detta gör att jag hellre struntar i saker än försöker genomföra dom.
Varför mäter jag mig själv hela tiden mot denna omöjliga skala?? Jag förstår varifrån det här kommer, men jag måste lära mig att ta allt i min egen inre takt!
Jag är trött på att hela tiden bli satt under press av mig själv! Detta gäller allt jag gör tror jag. Det kan vara så enkla saker som att gå och titta på något sportevenamang (då gäller det att passa tider) till att något praktiskt skall göras.
Jag mäter mig hela tiden mot en skala som jag själv inte klarar av och jag börjar bli trött på det.
Mer
18 år 5 månader sedan #24408 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Tuff mot mig själv
Jag ställde också höga krav på mig själv när jag först insjuknade.
Jag var ju så duktig tidigare liksom!
Jag läste på universitetet, städade en gång i veckan och tvättade, diskade och lagade riktig mat varje dag. Jag läste allt och gjorde allt jag skulle till kurserna och jag läste t o m mer än 20 poäng per termin ibland.

Men sen kunde jag inte göra allt det där längre, ändå mätte jag mig själv mot mitt "gamla jag". Så jag kände mig helt totalt värdelös.

Nu har jag efter mycket om och men accepterat att jag inte fungerar lika dant länge. Om jag gör en "riktig" sak per dag, som tvätta, städa, laga riktig mat osv så är jag lite nöjd, för mer änså har jag svårt att klara av helt enkelt.
Mer
18 år 5 månader sedan #24409 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Tuff mot mig själv
Less is more... sänk ribban och var snäll mot dig själv.
Känner igen mig i det du beskriver, väldigt mycket, man tror att saker ska vara på ett visst sätt, men ibland måste man bara vara också.

Själv kämpar jag med min skräck för ensamhet idag. Det är litet samma sak. Man tror att livet ska vara så lyckligt hela tiden, men det är det inte.
Försöker komma till ro.

Vila i otryggheten - en motsägelse i sig kanske, men ...

/Sofie
Mer
18 år 5 månader sedan #24436 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Tuff mot mig själv
Känner också igen mig otroligt mycket. Jag är perfektionist inom mig och lider när jag inte kan klara av att uppnå de krav jag ställer på mig. Jag misslyckas ALLTID med vad jag tar mig för pga mina högt ställda krav på mig själv. Det slår liksom aldrig fel och jag blir lika besviken varje gång och får sänkt självförtroende. Ingenting klarar man enligt de krav man ställt på sig. Jag vet att jag tänker och gör fel men det är en ond cirkel jag hamnat i som är svår att ta sig ur. /A