Hur ser Eran hierarki ut?

Mer
10 år 8 månader sedan #594852 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Jag har nog alltid trott på en hierarki som ser ut något så här:

1. Gud
2. Döda människor, djur, utomjordingar mm.
3. Änglar
4. Människor
5. Djur
6. Växter, insekter mm.

Lagret av änglar mellan levande och döda, ser till att vi som lever får leva ifred.

Det är inte bättre att vara längre upp i hierarkin! Djur är beroende av vår välvilja och intresse att sköta miljön.

Sedan har jag en helt egen modell för hurdan Gud är, och den är lite komplicerad. Enligt den består Gud av 7 andar, som finns som enskilda personer, också 7 st till antalet. Jesus är den ende av de 7 som jag är säker på. Satan är en av de andra, men vem han är/var i verkligheten, har jag inte listat ut ännu. Som kristen, är det inte så intressant. Gud består för mig av 3 andar: Fadern, Sonen och Den Helige Ande. De andra 4 andarna behöver jag inte hylla. Men, andra religioner gör det och i olika kombinationer av de 7 andarna. Ju fler bitar av Gud man har, desto starkare Gud och mindre fri vilja till individen... Ingen har alla 7 bitarna. De behövdes bara till att skapa universum. Jag ser Guds 7 andar som 7 "hörn" i universum. För mig är alltså inte universum centralstyrt, utan universum tar slut på 7 ställen där dessa 7 personer finns. Inget centrum finns.

Det finns utomjordingar som inte hört talas om Gud. Kanske finns det fler universum där Gud inte är så viktig, som Han är här. Det kan förklara varför en del människor inte kan acceptera en hierarki som min. De hör då till någon annan andlig herre än de 7 jag försökt identifiera.

Oavsett vilken andlig herre man tillhör, så står vi alla i kö för att dö. Inte i samma kö, för vi tillhör olika delar av Gud. De kristna tillhör en kö, som ska leda till himlen. Det tror jag. Vart andra köer leder till, vet jag inte.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 8 månader sedan #594854 av Utomjordingen
Hm... intressant hierarki du har Inwatto. Tror väl att jag förstår på ett sätt - tack för ditt svar! Ska grubbla mer om det.
Mer
10 år 8 månader sedan #594856 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Inwatto,

Annika Hagström berättade i radioprogrammet Sommar att i Japan tror man att i varje riskorn finns det 7 gudar.

Din hierarki tycker jag är den intressantaste hittills.
Mer
10 år 8 månader sedan #594867 av Utomjordingen
Det här med Gud som 1:a plats så. Alltså, om man säger och ska tro på vad Stepehen Hawking har sagt så... "Superfysikern Stephen Hawking är en känd för att vara ateist och har förklarat att med hjälp av fysik kan man ha som grund för hur universum en gång skapades utan påverkan av mirakel eller nån slags gud. Sen tror han också att jorden kommer att gå under inom 1000 år på grund av kärnvapenkrig eller annan katastrof och att lösningen på problemet är att lämna jorden och tillexempel bosätta sig på Mars." Så kan jag inte få ihop (puzzelbitarna faller inte på sina platser) din Inwattos hierarki om du förstå vad jag menar.
Mer
10 år 8 månader sedan #594875 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Jag förstår dig, Utomjordingen. För mig är Stephen Hawking bara en av många som har modeller för hur universum skapats och ser ut. Själv behöver jag en modell som innehåller änglar, osaliga andar mm för såna har jag upplevt finns också. Visst är Gud överst i min lista, men jag kan inte tänka mig att utomjordingar kan sätta sig över Honom. De finns kanske som ande 8, 9 och 10 och står bredvid Gud.

Allt handlar nog om varifrån man betraktar det hela. Inifrån vårt universum ser det ut som om Gud är viktigast, tycker jag. Det går kanske att betrakta det hela utifrån och då får man kanske en annan syn på saken...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 8 månader sedan #594879 av Utomjordingen
Annars, det jag inte gillar med Stephen Hawking är att han inte säger som det är om att utomjordingar finns här på denna planet. Han vet innerst inne om det men vill inte öppet säga som det är hur det ligger till. Alltså, det är vad jag tror att han vet om utomjordingar men vågar/kan inte berätta om det. Han är världskändis så jag tycker att han har ett ansvar i det hela och säga som det är för hela mänskligheten.