Hur ser Eran hierarki ut?

Mer
10 år 8 månader sedan #598267 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Jag är datalog, inte teolog, därför kan jag inte svara så bra på frågor om skapelsen och hur mycket Gud bestämmer här i världen och i universum. Min tro är att Gud finns och att Han skapat universum en gång i tiden, ja, även tiden som sådan måste Han fixat. När jag var psykotisk 2004, hade jag en uppenbarelse av att Fadern kom i en stor båt, steg ner i mitt vardagsrum, vecklade ut en plan, såg sig omkring och jämförde med planen, såg nöjd ut och försvann. Den fantasin föddes nog av att jag varit matad sedan barnsben med tron att Gud har en plan med oss och livet.

Vilka som vinner på Lotto är väl de som spelar för att vinna. Gud kan nog få vissa att avstå från att spela så de INTE vinner. Men, att aktivt styra vem som vinner tror jag inte Gud gör. Det behöver Han inte för att planen ska följas.

Syndafallet är väl när Adam och Eva äter från det förbjudna trädet och blir utvisade från paradiset. Det tror jag är en myt. Då är det inte så intressant om det är riggat.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 8 månader sedan #598268 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Vårt liv ser ut som en flamskvävnad med en baksida med en massa lösa trådar. När man vänder på den ser man mönstret.
Den liknelsen hörde jag en präst predika över.
Mer
10 år 8 månader sedan #598289 av Jesus/magnus

Utomjordingen skrev: Om GUD låg bakom universum - ja, då var min trafikolycka som jag var med om när jag var 5 år gammal riggat. Men om det bara var slumpen som avgjorde universum - ja, då var väl min trafikolycka som jag var med om på grund av en ren slump - förstår Ni vad jag menar?!


@ Utomjordingen :

satan är expert på elände, men har nu fått chans att ägna sig åt bra saker.
men eftersom han varit en "stridande enhet" så länge, så lider han nog av ptsd, posttraumaticstressdisorder?
det är han ju inte ensam om....
ändock kan man ju hoppas att problematiken löser sig, och även han får gå av arenan, i frid.

jag hoppas att det går att sammanfatta all denna information,
och sedan kunna göra en utvärdering om hur fortsättningen bör va.

mjo. :tänk

mycket av problemen i våra liv finns i vår barndom?
altså. den olycka du var med om, kan nog ha varit en yttring av ondska, som ville stjäla det lilla barnet inom dig?
vi har allesammans haft, eller har, ett oskuldsfullt barn inom oss. detta barn är prioritering ett, för ondskan, att
stjäla från oss, genom olika sätt att manipulera oss eller vår omgivning till att sarga, och eventuellt orsaka
"dåligt umgänge" genom att dåliga saker, händer oss. därför är det prio ett för oss, att beskydda våra barn, genom att informera om de eventuella problem som kan drabba dem?

barn accepterar information, för de är i ständigt lärande skeenden, det innebär att de kan ramla in i lite av vad som helst?
och det handlar också om "friaviljan', för de som ställer barnen i trubbel, har då av egen "frivilja" orsakat dem nöd.
det innebär att barnen far illa, och iomd så behövs ansvarstagande bra föräldrar som ser efter barnen, i deras vardag.

+ att barnen blir utbildade i regler, förordningar och sådant som de behöver veta om världen de finns i, och som de interagerar med. man måste ge barnen, gärna då de är typ 5 - 10 år, förhållningsorder, så de kan undvika ondska och har den uppsättning regler som behövs för att som liten, överleva intakta genom att undvika världens avigsidor.

och att barnen _förstår_ vad, och hur, vi menar, är helt nödvändigt.
berätta om problemen, gärna i sagoform? det kan bli allvarliga sagor,
och prata sedan kring sagan som ni författat.
jag kanske kan assistera, med å skriva nån saga?

Issa Jesus, Krishna
Jesuiten magnus.

John 8:31-32.
Mer
10 år 8 månader sedan #598352 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
En sak som verkar slå slumpmässigt är schizofrenin. Om en enäggstvilling får schizofreni, så är risken för den andra bara 50 %. Verkar ungefär som om att kasta krona och klave.
Mer
10 år 8 månader sedan #598386 av Ready
Svar från Ready i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?

Inwatto skrev: Vilka som vinner på Lotto är väl de som spelar för att vinna. Gud kan nog få vissa att avstå från att spela så de INTE vinner. Men, att aktivt styra vem som vinner tror jag inte Gud gör. Det behöver Han inte för att planen ska följas.


Jo, men om någon vinner så kan det ju få stora konsekvenser. Om en man vinner så har han lättare att få en partner vilket skulle kunna leda till reproduktion. På så sätt har det väl betydelse för guds plan?
Mer
10 år 8 månader sedan #598388 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur ser Eran hierarki ut?
Tvärtom så tror jag att med stora lotterivinster följer olycka och misär.