självkänsla, självförtroende

Mer
9 år 10 månader sedan #665832 av Zoidar
Min kurator sa att jag hade dålig självkänsla, men jag tycker hon har fel. Jag kan hålla med om att jag har lite dåligt självförtroende, men inte dålig självkänsla.

Självkänsla har väl mer att göra med värdighet, medans självförtroende har att göra med vad man tror man kan prestera.

Eller vad anser ni vara skillnaden?

Anchored in Christ ✟

Mer
9 år 10 månader sedan #665833 av idefix
Jag har haft nästan samma diskussion med min kurator.

Men då h*n inte kunde ge någon entydig definition vad som är vad och hur de skiljer sig åt så bestämde jag mig för att ignorera det.

Jag följer den här tråden med intresse och hoppas att någon kan ge en vettig förklaring. :)
  • Besökare
  • Besökare
9 år 10 månader sedan #665846 av
Svar från i ämnet självkänsla, självförtroende
Min självkänsla på topp
Mer
9 år 10 månader sedan #665851 av Geta
Min psykoterapeut sa att jag föraktar mig själv.
Mer
9 år 10 månader sedan #665852 av islaa
jag har nog lågt på båda. man är väl realistisk! gå runt och tro förmer om sig själv, nänä.. ;)
kan inte skillnaden dock.
Mer
9 år 10 månader sedan #665862 av Inwatto
Enligt boken Självkänsla av Gunnila Masreliez-Steen och Maria Modig, är självkänsla en inre trygghet med vem man är och om den är tillräcklig, gör att man reser sig efter motgångar. Självförtroendet varierar med uppgiften och har med hur mycket man tror man klarar av. För att röra till det, så finns det självsäkerhet också. Det handlar om ytan: hur man klär sig t ex.

Jag tycker det är svårt att minnas dessa definitioner, så jag undviker begreppen. Man är den man är.

Prata inte med hat i munnen!