Skötselråd blommor?

Mer
7 år 6 månader sedan #868077 av sodergardfia
Jag tänkte att man kan ställa frågor om blommor här. Jag har bara frågor inga svar, men någon kan nog svara. Vi hjälper varandra?

Jag behöver råd för hur man sköter saint paulia-blommor (fick jag rätt på stavningen?). Fick nyligen tre stycken. Två har börjat se lite hängiga. Den ena av de hängiga blommar dock. Den tredje har knoppar och ser förträffligt spänstig ut. Den står bakom en halvgenomskinlig gardin. Är det därför den mår så bra? Är saint paulior ljuskänsliga? Var ska de stå i förhållande till fönstret?
Och slutligen: måste de vattnas på fat? Har hört det men vet inte om det stämmer. Och hur ofta bör de vattnas?
Mer
7 år 6 månader sedan #868078 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Skötselråd blommor?
Jag är fel person att fråga, för jag har inte större framgång.

Men jag vattnar en gång i veckan lagom försiktigt.

Och S:t Paula är kanske svårskötta, har jag för mig.
Mer
7 år 6 månader sedan #868087 av Geta
Svar från Geta i ämnet Skötselråd blommor?
Det är nog bäst att vattna på faten. Bladen är känsliga för vatten.
Mer
7 år 6 månader sedan #868092 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Skötselråd blommor?
Aj då Geta! För jag råkade blöta ner bladen på dem idag... kan man hälla vattnet i krukan eller måste det vara fat??
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 6 månader sedan #868101 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Skötselråd blommor?
Har lyckats få mina st:paulior att blomma, har dem i ngn slags mindre glaskrukor kan man säga, då kan man vattna på den ungefär en gång i veckan. Dem är jättefina när dem blommar, min mamma bytte jord på dem ngn gång i våras tror jag, det gav resultat.

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 6 månader sedan #868102 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Skötselråd blommor?
Mina behöver nog också ny jord. Och större krukor! Nån av dem har nästan rötterna ovan jord... synd för krukorna de står i nu är så fina. Vill knappt byta.