Råd och tips tråden

Mer
5 år 11 månader sedan #1050299 av lumpi
Svar från lumpi i ämnet Råd och tips tråden
Om ni lägger in öl i frysen för snabb kylning, glöm dom inte :mrgreen:
Mer
5 år 11 månader sedan #1050437 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd och tips tråden
lumpi jag gjorde så idag, men eftersom det var frost på burkarna ställde jag några på diskbänken,men en tog jag med mig och jag kunde dricka den utan isbildning på ölet. Exakt rätt tid att ta dem. Iskall öl, precis som Australien

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 11 månader sedan #1050611 av lumpi
Svar från lumpi i ämnet Råd och tips tråden

Nissegossen skrev: lumpi jag gjorde så idag, men eftersom det var frost på burkarna ställde jag några på diskbänken,men en tog jag med mig och jag kunde dricka den utan isbildning på ölet. Exakt rätt tid att ta dem. Iskall öl, precis som Australien


Mm här gick det lite för långt de blev isglassar typ...å de var flaskor med så jag var rädd de skulle smälla av. De fick stå ett tag i rumstemperatur innan det gick att hälla från dem. Jag och en vän bryggde eget öl och gjorde fel vid ett tillfälle så flaskorna small av där de stod, ganska otäckt man ville inte närma sig dem och försöka öppna dem. Tror vi hade i för mycket socker.
Mer
5 år 10 månader sedan #1050752 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Råd och tips tråden
Begagnade böcker kan köpas på Bokbörsen.
www.bokborsen.se/
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1050790 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd och tips tråden

lumpi skrev:

Nissegossen skrev: lumpi jag gjorde så idag, men eftersom det var frost på burkarna ställde jag några på diskbänken,men en tog jag med mig och jag kunde dricka den utan isbildning på ölet. Exakt rätt tid att ta dem. Iskall öl, precis som Australien


Mm här gick det lite för långt de blev isglassar typ...å de var flaskor med så jag var rädd de skulle smälla av. De fick stå ett tag i rumstemperatur innan det gick att hälla från dem. Jag och en vän bryggde eget öl och gjorde fel vid ett tillfälle så flaskorna small av där de stod, ganska otäckt man ville inte närma sig dem och försöka öppna dem. Tror vi hade i för mycket socker.


Det kan bero på att det jäste i flaskan och det blivit för högt tryck i flaskorna. Dock såg jag på jobbet (Pripps) hur en pall hade fått för mycket kolsyra det var inget som jäste, det var vad jag har för mig var groggvirke med hög kolsyrehalt, de flaskorna på pallen small okontrollerbart. Ingen gick nära pallen det var läskigt. om det nu var Clubbsoda eller något annat.

Jag har ibland att mitt vin ger känslan av kolsyra på tungan efter det jäst i flaskan, men ingen hög nivå. Att det jäser är för att har man inte lagt i jässtopp blir det en jäsning i flaskan och som du själv märkt är det inte utjäst då får du det. Om du har en gammaldags flaska med kraftig kork med byglar kan det smälla ganska högt och när man gör det kan det likna champagne, det bubblar och en del av innehållet kan spruta ut

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 10 månader sedan #1050793 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Råd och tips tråden
När du tappat upp det på flaska, låt det inte ligga ned i skafferiet, för korken kan gå ur flaskan, ställ den alltid upp, annars har du ett kletigt skafferi, detta för att korken inte sitter fast pga trycket i flaskan.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum