Domedagsklockan tickar på...

Mer
6 år 2 månader sedan #1017862 av Richard
Är det någon mer som sett min favoritfilm; Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb?

Där består domedagsvapnet av s.k. koboltbomber. Inget land har i verkligheten erkänt att de har sådana bomber, men det är ett tänkbart domedagsvapen o mycket enkla att bygga. Man omgärdar bara en vanlig atombomb med vanligt kobolt. Sen när den detonerar, så gör strålningen att kobolten omvandlas till extremt radioaktivt kobolt som sprids ut. Det räcker med ca 1 gram kobolt, för att göra en hel kvadratkilometer obeboelig!
Mer
6 år 2 månader sedan #1017864 av Geta
Svar från Geta i ämnet Domedagsklockan tickar på...
Ja, jag har sett den filmen i TV. Borde ha sett den när den kom ut. På den tiden fruktade jag jordens snara undergång på grund av kärnvapenkrig. Ville inte dö så ung.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017865 av Richard

zoidar skrev: Nukemappen var klart intressant Richard. Styrkan står i kiloton. Läste att största bomben är på 25 megaton, alltså 25000 kiloton. En sån bomb blåser bort hela Skåne.

Jo, den är kul! Eller ja, så länge det är teoretiskt...

Ryssarna satsar mer på stora bomber, men med enstaka laddningar på typ 25 MT. Amerikanarna satsar mer på att ha flera mindre i en o samma missil, typ 8 st på runt 475 kt st, som fördelar sig mer specifikt över ett område.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017916 av Encingnerius
Hur långt är det kvar till domedagen?
Mer
6 år 2 månader sedan #1017922 av Geta
Svar från Geta i ämnet Domedagsklockan tickar på...
Det står i Bibeln att det är ingen som vet. Den kommer som en tjuv om natten.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017924 av wasp
Svar från wasp i ämnet Domedagsklockan tickar på...
Är det här en tråd för viska?? Känner en kille som ser varenda nyhetssändning, lusläser SVT, TV4 mm av rädsla för kärnvapenkrig