Domedagsklockan tickar på...

Mer
6 år 2 månader sedan #1017466 av Utomjordingen
Blir jag rik någon dag på spel så ska jag köpa en bunker! Behöver inte vara så stor utan lite som på bilden:

Mer
6 år 2 månader sedan #1017627 av Encingnerius
Jag vet inte ens vad jag ska skriva.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017687 av Richard

Geta skrev: Jag hoppas att jag dör på fläcken den dagen.

Det är kanske som sagt dumt o skriva här, om folk blir rädda. Admin får bestämma...
Men när domedagen kommer, så hoppas jag bomben smäller precis ovanför mig. Då går det så fort att man inte hinner känna av nått.

Först kommer hettan, som i princip bränner sönder allt, beroende på hur stort område som nu bomben är ämnad för.
Initialstrålningen dödar direkt också, men det spelar ingen roll, för hettan tar en först. Kanske inte om det är en s.k. neutronbomb.
Sen kommer tryckvågen, som blåser sönder totalt allt beroende på bombens storlek. Först blåser det från bomben, men det skapar ett undertryck, så att tryckvågen sen vänder o blåser tillbaka. Därav blir det det klassiska svampmolnet.
Till sist kommer all smuts, som fissionsbomberna lämnar. Fusionsbomber (även kallat vätebomber) lämnar i sig inget radioaktivt smuts efter sig. Men de måste "tändas" med en fissionsbomb, som är byggd av plutonium eller uran, o det kan röra sig om bara några kilo, men det räcker för att spridas o sen orsaka cancer o andra strålningsskador...

Den här är ganska festlig, här kan man simulera hur ett valfritt stort kärnvapen påverkar där man bor, eller var man vill:
nuclearsecrecy.com/nukemap/classic/?lat=...00000014&zm=12&kt=16
Mer
6 år 2 månader sedan #1017689 av Geta
Svar från Geta i ämnet Domedagsklockan tickar på...
När jag var barn var jag vettskrämd för detta.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017738 av Utomjordingen
Som sagt, sen det här med elverk/reserv el har jag också tänkt på att köpa! Även frysbox så jag kan lagra extra mycket frysta maträtter.

Nu handlar det inte bara om världsläget blir dåligt för att jag ska göra back up utan det handlar också om min egen eventuella personliga kris i framtiden. Tillexempel, min kvinna kanske vill lämna mig eller blir av nån anledning sjuk och dör (hon börjar bli gammal) så jag blir ensam kvar med min låga sjukersättning. Då kan det vara bra att ha förberett sig för det också för jag har ingen annan anhörig som skulle ställa upp för mig om jag skulle hamna i nån slags kris.
Mer
6 år 2 månader sedan #1017762 av Geta
Svar från Geta i ämnet Domedagsklockan tickar på...
I så fall får du ta hjälp av samhället. De flesta av oss är singlar här och vi klarar oss alldeles utmärkt.