Vin och Dunderglögg

Mer
5 år 5 månader sedan #1096501 av Nissegossen
Åkte ur viska och nu vet jag inte vilken tråd det var men kopierade texten och här är den
Vad köpte ni idag?

Öl vin och en jäkla massa mat samt äpplen och en massa socker och jäst, sätter den satsen i morgon, har inte ens hämtat upp sockret än. Letar efter svagdricka har inte hittat det än.
Då blir det dunderglögg.
Receptet?
www.gp.se/livsstil/mat/dags-f%C3%B6r-dundergl%C3%B6gg-1.39441
Det kan alla göra med en hink på 10 liter eller saftgryta på 10 liter har båda men själv använder jag ett jäskärl på 25 liter det blir dubbelsats alltså på 20 liter. I en hink gör rent den med Klorin spola ur alla rester ta den svagdricka ni köpt. enligt receptet skall det vara 5liter men om ni köper en back är det mer än 5 liter. sockret det går bra efter receptet och ang det står det kardemumma kärnor, men vill ni ta till vara russinen de går för Punschrussin i glass, då flyter kardemumma kärnorna upp och det är svårt att ta vad det är., därför tar jag själv malda kummin, därigenom säkras smaken och ni får lätt upp russinen, lägg i fryspåse och in i frysen hämta upp dem därifrån när ni skall ha glass, gott

Ni kan ta så mycket svagdricka, men här måste jag varna för att sockret ger högre nivå i hinken ta först i allt socker rör om så att det upptas av vätskan i det här fallet svagdricka sedan häll på svagdricka men först ta allt undan till en plats i lägenheten där den kan jäsa ostört gärna vid ett element ta i svagdricka upp till kanten ni får då 3st 50 centiliter kvar de går inte
i Kläd hinken överst med plast men innan glöm inte jästen den behöver förövrigt röras ut så lägg i jästen innan sista flaskan svagdricka gör några små hål i plasten så kolsyrsan kommer ut. lämna inte öppningen öppen för det krävs att för att jäsa får det inte vara luft ovanpå.

Min kommentar när de gick hem från Pripps i jäskällaren de gick dagtid stängdes ventilationen till jäskällaren av det var blandat öppna kar och slutna cylindrar där det jäste och eftersom ventilationen stängdes av fylldes jäskällaren av då kan ingen människa överleva då hela utrymmet var fyllt av kolsyra. De satte igång fläktarna kl 05.00 och jag tror vakten satte på dem personalen skulle jobba kl 06.00. Hade jag jobbat natten och min avlösare kom sade han inget utan gick till provskåpet tog 1,5 liters måttet och gick till jäskällaren och läste på kanten på jästanken och kollade det starköl som den dagen skulle slangas till lagerkällaren han gick han troligtvis ned under där det fanns en liten kran och fyllde måttet kom upp satte det i provskåpet där han från och till tog en klunk. Han kunde om det var mycket i karet bara stoppa ned och fylla måttet. På dagtid sade de till alla nya doppa ned huvudet det kom upp fortare en kvickt det var fyllt upp till randen med kolsyra ni skulle reagera likadant. skaffa svagdricka ta och sätt första saten 5 veckor före 1 Dec och ni kan inviga dec med dunderglögg. Ha gärna möjlighet att ta och sätta samma i en hink som blir klar till lucia-julafton då kan ni ta den första hinken ni satte till 1 dec och göra ett nytt brygg till Jul-Nyår

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 5 månader sedan #1096502 av Miika
Svar från Miika i ämnet Vin och Dunderglögg
Det var länge sen jag drack vin, det har blivit folkisar istället
Mer
5 år 5 månader sedan #1096521 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vin och Dunderglögg
Det är bra som hobby att göra eget vin. Blir väl ingen höjdare smakmässigt, endast en trevlig sysselsättning.
Mer
5 år 5 månader sedan #1096522 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vin och Dunderglögg
Brukar köpa 2,8 idag också men som jag berättat i andra trådar har jag en flaska Red Port jag dricker i ett glas bredvid mig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 5 månader sedan #1096630 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vin och Dunderglögg
Vad firar du med Red Port?