Älskade Fiender

Mer
5 år 4 månader sedan #1114018 av Nissegossen
Älskade fiender

Till er, mina röster som lever och frodas i mitt inre. Ni lever på min bekostnad, jag vill inte se er som parasiter på min själ i min ande. Ni behöver inte hata mig så mycket som ni gör. Därför säger jag, älskade fiender, ni finns här i mitt innersta i mitt ego, men varför måste ni göra så att jag i mina svåra stunder inte vill fortsätta leva? Jag vill icke göra ont, men ibland vill jag ge er stryk, absolut inte använda några vapen mot er, men jag skulle vilja ha ett hederligt gammaldags slagsmål med er. Där vi efteråt, oavsett vem som vann, kunde ta ett glas öl tillsammans och plåstra om varandra. Detta skulle åtminstone jag uppskatta. Älskade fiender, ni kan inte för fem minuter lämna mig ifred utan att ni gör er påminda om att ni finns i mitt inre, jag skulle ibland vilja ta semester ifrån er eller varför inte skicka er på semester, (kanske till något varmare ställe än denna kalla värld).

Jag skulle vilja att det satt en matchdomare i mitt inre, precis som det finns matchdomare på en pingismatch, som kunde tala om vilken utav oss som kämpar i matchen på rätt sätt. I denna match som aldrig avslutas, jag har i alla fall inte hört någon avblåsning. (Förutom den tinnitussignal som ständigt gör sig påmind, som jag betraktar som tonen från himlen som aldrig tystnar). Jag skulle mer en än gång vilja döma er för en faul ( fult grepp skulle de kanske vara).
Hur mycket jag än försöker och de läkare som kommer och tittar på mig, som nickar och ser förstående ut och skriver ut en massa mediciner som de själva inte ens vågar pröva. Sedan skickar de hem en med en påse mediciner till samma helvete igen utan att man fördenskull får någon lindring. Endast en gång höll ni er borta, det var efter att jag fick flytande Haldol. Jag fick doser utav den medicinen som kunde nockat en häst. Det var en 25 ml flaska medpipett för att man skulle kunna dosera droppvis, jag skulle ha fem flaskor om dagen. Då höll ni er borta i två veckor och när ni kom tillbaka sade ni - Hej! nu är vi här igen nu har du haft din semester.

Detta att jag vill slåss med er, är såsom jag läste en gång för mycket länge sedan i en skönlitterär bok. Jag kommer inte längre ihåg om det var en bok av Jack London eller vem det var. Den handlade i alla fall om en Eskimå familj. Det stod att läsa att om fångsten varit god så lyste tranlampan i igloon med sotande stor låga. Men detta handlar om hur jakten gick fel och de började svälta, två utav hundarna fick valpsjuka (eller vad det nu var) Eskimån släppte hundarna och lät dem löpa. Svälten var så stor att de övriga hundarna tog slut. Tranlampans låga var så liten att det knappt gick att se. Eskimån lämnade sin familj och gick ut ensam för att se om han kunde skaffa mat på något sätt. Han hade då och då skymtat ett åttafotigt vilddjur på avstånd. Han undrade vad det var för ett järtecken. Till slut kom ”vilddjuret” fram till honom och då kunde han se att det var de två hundarna som hade fastnad i de seldon de tidigare varit bundna med som de hade haft på sig när de blivit lössläppta. Seldonen hade fastnat på så sätt att de inte kom loss, och de kom inte heller åt varandra med munnen så de kunde inte bita varandra. För att överleva måste de komma överens och jaga tillsammans för att överleva. Nå i alla fall var de nu friska och Eskimån skar loss dem ifrån varandra. Det första hundarna gör, är att så fort de var lösa började de slåss med varandra så pälstussarna yrde. Men när de hade lugnat ned sig så spände han hundarna för pulkan, han tidigare dragit själv och lät hundarna dra dit de ville, för han förstod att de måste ju själva ha hittat mat, annars hade ju svultit ihjäl, så han lät dem dra dit de ville. Han hittade fångstbyte som han kunde lasta på pulkan och dra till igloon. På så sätt slutade det ju lyckligt den gången.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 4 månader sedan #1114023 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Älskade Fiender


Jag finner inga ord Nisse, att hitta ngn skrå för dig att finna sinnesfrid någonstans? Jag känner att jag inte heller kan bli fri från genmälen från de som har existerat i ens liv!

Men säger du att våra plågoandar är gemensamma, så undrar jag om jag har ett existensberättigande i denna liv? Ibland är det svårt att veta i vilken omfattning ens liv genomsyrar hos andra? För mig existerar denna farhåga både medvetet och omedvetet.

Kan du exakt precisera vem du vill ge stryk Nisse? Har även jag dessa tinnitusanfall!

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1114026 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Älskade Fiender
Jocke, ta det lugnt, texten har tidigare legat på viska.se om du får fram texten på viska.se så lär du se att du själv tidigare kommenterat texten. Texten som sådan är från 2003 och alltså en text som alla texter före jag blev medlem på viska och hade det inte varit för viska hade jag nog skrivit många texter till.
Jocke

Kan du exakt precisera vem du vill ge stryk Nisse? Har även jag dessa tinnitusanfall

Nej Jocke och tinnitus tror jag alla på viska.se har mer eller mindre som jag skrev tonen från himlen som aldrig slutar

Om jag hade varit en människa som under en psykos som blivit helt frustrerad utav rösterna och trott att de kom från någon som råkade stå där, då hade gått mycket illa till och med så långt att man dödade personen bara för frustrationen. Jag har alltid vänt det inåt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Nissegossen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 4 månader sedan #1114033 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Älskade Fiender
Nej tyvärr Nisse, hittar den inte! Kan den vara bortplockad?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 4 månader sedan #1114035 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Älskade Fiender
Ja, jag gissar att Admin raderat den

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 4 månader sedan #1114055 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Älskade Fiender
Din text "Älskade Fiender" finns 6 ggr på Viska. Jag tog ett unikt ord ur textmassan "matchdomare" och sökte på det. Glöm inte ställa in "När Som Helst" på tidpunkt. Annars hittar ni inte de 5 äldsta.

Prata inte med hat i munnen!