Otroligt kul med släktforskning!

Mer
5 år 2 månader sedan #1129339 av Utomjordingen
Släkten är värst brukar man säga... .
Mer
5 år 2 månader sedan #1129341 av Geta
Till exempel om de samkör Karolinskas gentest för schizofrena med de DNA-tester som man som privatperson kan köpa idag. Det skulle bli katastrof. Karolinska undersöker visst vad man har för släktingar också.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1129343 av Utomjordingen
Jag tycker inte det är kul med släktforskning för de satte mig på mentalsjukhuset våren 1990.

Det var brytpunkten på att jag skulle bli en helt ny individ/ras på planeten jorden.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1129357 av Nissegossen
Det är brunna kyrkböcker som ställer till det här också. Jag har sett min fars barndomshem, tvärs över vägen till kyrkogården vid kyrkan där.

Min farfar och farmor ligger begravda där. En kusin har släktforskat eftersom jag hört min far berätta var det en man som kom från Preussen som hade en bra häst och han tjänstgjorde hos Karl XII, den hästen som under ett slag som gjorde att de måste fly över en flod för att komma undan, hästen simmade över med 6 man inklusive Karl XII, han mannen hette Gregorius fick en förläning i Skåne som tack för hjälpen. Från hans dotter kommer vi ifrån. Men som Geta påpekade finns en osäkerhet i det att kyrkböcker har brunnit upp.

Jag har hört att släkten hade förläningen in på början av 1900-talet

Jag har sett Gregorius gravsten där också hästen är avbildad den står på insidan kyrkan vid ingången uppställd. De har gjort så för den är gjord i kalksten, den blir anfrätt om den står utomhus.

Min mor släktforskade på sin sida, men det är ett ganska magert resultat. Jag har papper från både min far och mor, där man kan gå bakåt.

Dock av noll intresse från mig

Geta skrev: Det är bara så svårt att läsa gammal text i kyrkböckerna. Här på biblioteket får man använda deras datorer för släktforskning. På nätet har jag hittat en släkt i Massachusetts som också har forskat på mina förfäder. Härstamning finns från Finland.

Om det är för hand håller jag med dig. Tryckta gamla böcker har jag ingen svårighet med den pikturen, den kan jag läsa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1129362 av wasp
Ancestry.se brukar ha gratisveckor vid jullov, resp påsklov. Det är bara att regga sig och börja söka gratis och franko. Sen får man mail där de vill ha betalt för att fortsätta............................
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1129363 av Nissegossen
Min morfar kommer från Halland, det gamla ortnamnet var Eldsfragga numera Eldsberga

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Nissegossen.