Jag köpte en el-scooter, vilka regler gäller?

Mer
4 år 8 månader sedan #1169164 av Richard
Jag beställde en el-scooter i natt, min gode man blev inte glad, men det är inte de reglerna jag undrar över, utan över trafikreglerna. Jag tänkte ha den att åka till Spiran med. Det är omdiskuterat bland polis/åklagare/rättsväsendet o liknande om reglerna. Det är en sån här jag köpte:
www.netonnet.se/art/hem-hushall/elfordon...-3100/1006493.16098/

Egenskaper för E-Scooter 3100 elektrisk kickbike (tar bara med de som har med reglerna att göra)...

-250 W effekt
-Upp till 25 km/h hastighet*
-Maxvikt: 125 kg

För att det ska räknas som cykel, så får den inte gå fortare än 20 km/h, o det kommer den aldrig att göra med mina 100 kg på. Max effekt för motor för att räknas som cykel är 250W. Här är några trafikregler som man måste följa som cyklist:


24 saker du inte får göra och hur mycket du får böta

Bötesbeloppet är samma som för cykel och bestäms av riksåklagaren. Här är 24 av de vanligaste trafikförseelserna och vad de kostar om du blir upptäckt. Tänk på att du kan göra dig skyldig till flera förseelser samtidigt och att du riskerar att inte få hyra en skoter igen.

Åka på motorväg eller motortrafikled: 2 000 kronor.
Åka mot röd signal: 1 500 kronor.
Strunta i trafikpolis anvisningar: 1 500 kronor.
Strunta i väjningsplikt mot gående som gått ut eller just ska gå ut på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.
Felaktig omkörning: 1 500 kronor.
Åka mot stoppskylt: 1 000 kronor.
Inte iakttagit väjningsplikt: 1 000 kronor.
Åka för nära framförvarande fordon: 1 000 kronor.
Åka fortare än fotgängarna på gågata eller gångtrafikområde: 1 000 kronor.
Strunta i väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger: 1 000 kronor.
Åka in i en rondell utan att iaktta väjningsplikt: 1 000 kronor.
Inte släppa fram gående på ett bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.
Åka över heldragen linje: 800 kronor.
Strunta i att följa vägmärken: 500 kronor.
Åka på otillåten vägbana som trottoar: 500 kronor.
Om du inte åker i vägbanan längst till höger: 500 kronor.
Bytt körfält trots att detta inte varit tillåtet: 500 kronor.
Orsakat fara när du kört om: 500 kronor.
Hindra någon att köra om: 500 kronor.
Inte släppa fram buss: 500 kronor.
Underlåtenhet att iaktta väjningsplikt mot gående: 500 kronor.
Åka i bussfil: 500 kronor.
Åka mot enkelriktat: 500 kronor.
Åka två på en skoter: 500 kronor, per person.

Källa: www.expressen.se/dinapengar/konsument/hy...rna-du-maste-folja-/

Elsparkcykeln/ elscootern klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och/eller har en kraftigare motor än 250 w, och omfattas av samma trafikbestämmelser som vanliga cyklar. De ska vara utrustade med broms och ringklocka. Vid färd i mörker ska fordonet ha reflexer framtill, baktill och på sidorna och belysning fram och bak. Barn under 15 år måste använda hjälm.

Det finns varianter som går fortare än 20 km/tim och/eller har en kraftigare motor än 250 w. Det är oklart vad som gäller för dessa fordon. Troligtvis definieras de som "övriga fordon" och får då inte köras i trafiken, utan enbart på ”inhägnat område”. De skulle möjligtvis kunna definieras som moped klass II istället, men då ska de leva upp till de krav på till exempel bromsar som finns på moped klass II.

ntf.se/konsumentupplysning/cyklar/eldriv...parkcykel-elscooter/

"De skulle möjligtvis kunna definieras som moped klass II istället..."

Det är en jäkla skillnad på cykel o moped klass II. En moped måste ha en försäkring, man måste ha hjälm o man får absolut inte köra alkoholpåverkad. Men med en cykel behöver man ingen försäkring, ingen hjälm (om man inte är under 15 år) o man får faktiskt cykla berusad även om det inte rekommenderas (det vet jag allt för väl själv :roll: ). Men cyklar man berusad kan man ändå åka dit för typ vårdslöshet i trafik, men inte rattfylleri.

www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar...-berusade-cyklister/


Jag har ändå inte tänkt köra scooter berusad utan som sagt till o från Spiran.

Eller är det någon som vet fler regler?

www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyhet...for-elsparkcyklarna/

Här döms en kvinna, men det står i artikeln att scootern gick i typ 50 km/h, då kan det knappas ses som en cykel:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6629452
Mer
4 år 8 månader sedan #1169168 av Klanggedin
1. kör inte på någon
2.kör inte in i något
3. fyll på med bensin
Mer
4 år 8 månader sedan #1169171 av MsTibbs
Mer
4 år 8 månader sedan #1169172 av Geta
Kör inte ihjäl dig!
Mer
4 år 8 månader sedan #1169176 av 1Dave
Tycker de verkar lite luriga.

/Dave
Mer
4 år 8 månader sedan #1169180 av memphis
Du verkar ha stenkoll så det går nog bra!