meeto och Birjer Jarl

Mer
4 år 5 månader sedan #1202572 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet meeto och Birjer Jarl

Admin1 skrev: Det är färre mord idag än på 1400-talet.


Varje socken hade en galgplats

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 5 månader sedan #1202584 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet meeto och Birjer Jarl

Cosmos skrev: Men snälla Admin. Hänger du inte med i nyheterna? Bilbränder, mordbrand, bombdåd, explosioner, misshandlar, knivdåd, dråp, mord och så våldtäkterna då som är näst värst i världen till antalet.

Att mängden misshandlade, knivskurna och skjutna individer inte dör d v s blir mördade, beror på vår eminenta sjukvård som kan rädda liv i de flesta fall.

Läs detta:
I internationellt perspektiv ligger Sverige liksom andra länder i Nordvästeuropa på mycket låga siffror när det gäller mord och dråp. Allt tyder på att våldet i Sverige har minskat kraftigt de senaste 500 åren. Medeltiden var extremt våldsam. Det hävdas i såväl svenska som internationella studier. Längre fram i tiden sjönk siffrorna. Under de drygt 250 år som vi har haft rimligt säker statistik har antalet mord och dråp legat påfallande stilla. Det har legat kring ett fall per år och 100 000 invånare – i afrikanska länder och på den amerikanska kontinenten ligger siffran runt 20, enligt WHO. I Europa liksom i Mellanöstern är siffran strax under 10. Men i Stockholm för 500 år sedan var antalet mord och dråp uppemot 80 per 100 000 invånare och år, enligt försiktiga beräkningar.

fof.se/textruta/historiskt-sett-minskar-valdet
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1202586 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet meeto och Birjer Jarl
Du kommer aldrig ifrån att svensk sjukvård räddar enormt många idag. Men varje tid har sin del av elände.
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1202624 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet meeto och Birjer Jarl
Alla poliser jag haft göra med, har behandlat mig som enligt boken, har haft att göra med under mitt liv. Gör man som de säger bråkar de inte heller med dem. Pga sjukdom psykos har de kommit om man då var ute senat och visade beteende som var avikande. De har känt över mig, inget vapen, kniv eller annat. jag har blivit välbehandlad av dem då jag var djupt psykotisk och de såg ju det. jag hamnade då på intaget (Akuten)

De har gjort som morsan sade, kan man inte hjälpa skall man inte i alla fall inte stjälpa

Polisen är schyst ser jag dem ute ger jag dem en tummen upp. Även sopbilsgubbarna och en del bussförare får det med. En del kör nära hållplatsen andra står en bit ifrån, jag kan få ett avstånda där jag måste tänka hur jag faktiskt skall göra tar vagnen och lyfter framvagnen och där sätter jag full kraft framåt och direkt tar ned framvagnen stöder mot framåt pǻ bussgolvet då är framhjulen på bussgolvet och jag lyfter bakvagnen och kommer då in på bussen, den bussföraren får ingen tummen upp i backspegelen, ignorerar helt föraren. Några väntar med att köra för att jag är i höjd med framdörrarna jag gissar att den symboliska klappen på axeln, vill de ha, och ler. Om ni följer den gyllende regeln så sprider ni glädje över dem
sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln

Pröva själva, en vink kanske ingen tillbaka, en vink och en tummen upp är alla på i Sverige fullt klara med en vink och en tummen upp är som ett att det är för en okänd välkommen hem,

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 5 månader sedan #1202741 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet meeto och Birjer Jarl
Cosmos för 500 år sedan var det 80 gånger fler mord. Om man ser på skjutningarna idag så kanske det går en skadad per en skjuten. Det gör sjukvårdens insats marginell istället för kanske 2 döda blir det en.
Mer
4 år 5 månader sedan #1203020 av krokus
Svar från krokus i ämnet meeto och Birjer Jarl

Geta skrev: Varför förses ett barn med Downs syndrom med ett leksaksvapen som kan förväxlas med ett riktigt?

Rätt klantigt, ja. Däremot kunde väl poliserna nöjt sig med att skjuta honom i benet. Men 25 skott?! :ajaj