Välstånd och välfärd

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 1 månad sedan #1228573 av Cosmos
Våra politiker brukar hävda att Sverige är ett av världens rikaste länder. Men hur är det med detta? I välståndslistan där BNP är det måttet man går efter för att spegla ett lands levnadsstandard, hamnar Sverige på en elfte plats först. Före oss ligger länder som Irland, Island, Norge Nederländerna, Danmark och USA.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillva...ge-i-valstandsligan/

När det gäller posten offentlig sektor kan man se hur de skattebaserade utgifterna för staten ligger på drygt 1 billion svenska kr!!! Av dessa går det absolut mesta till posten Socialt skydd, 41 procent. Därefter kommer hälso- sjukvård på delad plats som offentlig förvaltning (14 procent), liksom skola och utbildning. Av BNP går drygt hälften till dessa och andra mindre poster som försvar (!), samhällsskydd och rättsskipning m m.

Sveriges välfärdskatter gynnar inte välstånd, tvärtom. För att kunna få en uppfattning läs detta hos ekonomifakta ovan. Under de s k rekordåren på 50-60-talet hade Sverige bara halva skatteuttaget jämfört med idag. Då upplevde befolkningen en ständig förbättring och en framtidstro som det är väldigt svårt att hitta idag.

Vi som är samhällets olycksbarn har att lita på ett högt skatteuttag men högre och högre avgifter till sjukvården, försämrad pension och ett sämre skyddsnät om man faller mellan stolarna. Vi är närmare 2 miljoner äldre idag och den börda det innebär för stat, kommun och region är svår att överblicka.
Mer
4 år 1 månad sedan #1228575 av wasp
Svar från wasp i ämnet Välstånd och välfärd
Varför lägga ut brandfacklor?? Nu blir det politiskt bråk på nytt! Ömsom höger, ömsom vänster!
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1228576 av Geta
Svar från Geta i ämnet Välstånd och välfärd
Jag har bättre standard idag än på 1950 och 1960-talen. Har varmt vatten, dusch och innetoalett. Har inte märkt att sjukvården blivit dyrare.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Geta.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 1 månad sedan #1228585 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Välstånd och välfärd
wasp:
Tyckte det kunde vara intressant att få ett begrepp var och hur skatterna görs.

Geta:
Jag har aldrig haft det sämre än idag. Visst festar jag en del men när det verkligen var high life på 70-talet var det ingen konst att överleva. Det som gör så stort hål i min budget är hyran: 8.000 kr/mån. Det blir inte många tusenlappar kvar. Andra som bor i äldre bostäder har flera tusen lägre hyra. Men jag orkar bara inte att flytta än en gång och förresten är det så långa köer så man inte har en chans.
Mer
4 år 1 månad sedan #1228589 av Geta
Svar från Geta i ämnet Välstånd och välfärd
Det är billigare att bo på små orter. Där är bostäderna inte så dyra.
Mer
4 år 1 månad sedan #1228590 av memphis
Svar från memphis i ämnet Välstånd och välfärd
Jag hade mer pengar när jag arbetade. Men det är väl inte så konstigt. Jag kunde gå ut på krogen och bränna 700 på en kväll i stort sett varje helg. Jag hade dyrbara solglasögon och mycket kläder och smink och smycken osv. Men jag har det bättre idag. För jag mår bättre och är en mer harmonisk person. Jag har lämnat självdestruktiviteten bakom mig. Har det inte så hemskt ekonomiskt heller, tycker jag inte. Kanske för att jag hade en hel del jobb så har jag hyfsad sjukersättning. Jag är nöjd med mitt liv tro det eller ej :)