Ställ frågor!

Mer
4 år 2 månader sedan #1229723 av Melody
Svar från Melody i ämnet Ställ frågor!
Vad vill du göra/jobba med i framtiden?
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1229727 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Ställ frågor!
I dag med en fungerande behandling upplever du då att du blir den du är, att sjukdomen är lättare att bära och bli vän med ?
Precis som du klappar mitt hjärta för att schizofrena ska bli sedda för den de är en individ som vem som helst men vi har en sjukdom inte en galenskap, en sjukdom som behöver stöd och omsorg, fungerande medicin. Du själv är en bra förebild, ett ansikte och en röst ut, vilket behövs. Hur går du vidare efter detta, vad ger dig stimulans i din påbörjade arbetsträning, vad drömmer du om att det ska kunna ge dig framåt ?
Mer
4 år 2 månader sedan #1229807 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ställ frågor!
Vid depression finns också mobbande negativa tankar om en själv, som driver på depressionen. Jag tror mobbande röster är något liknande de ger stress och ångest, så att rösterna fortsätter.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1230267 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Ställ frågor!

memphis skrev: Kom på en idé om video! Du kunde göra ett avsnitt om filmer som handlar om schizofreni/psykos sjukdom, eller som berör ämnet. Jag kn komma på 2 st. Trueman Show, och Phenomen. Och även såklart A beautiful mind. Kanske finns det nån tråd redan om psykos på film? Det var en idé bara.

Och en till: Rosemarys baby

En av de aller første er The Snake Pit fra 1948. Den er påfallende psykoanalytisk i sin framstilling. Clean, Shaven er en langt nyere film. Men tror egentlig den beste psykiatrifilmen som er laget er den tyske Requiem fra 2006 Ingen film gir et mer presist bilde av schizofreni enn den, men denne faktabaserte filmen satt til konservative Bayern, som også i virkeligheten endte med djevelutdriving, er seriøst deprimerende.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by IngeF.