Rökning

• Cosmos
  • Cosmos Profilbild
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
17 apr 2020 14:35 - 17 apr 2020 14:36 #1245308 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Rökning

Amandara skrev: Jag tänker att jag ska ta itu med mina beroenden nu när jag läser in mig på LCHF och läser sockerbomben av Bitten Jonsson. I den boken beskrivs jag...så hög igenkänningsfaktor så att jag läste 260 sidor i boken på en dag. Det är ca 10 år sen jag läste en bok senast. Små gula citroner som är feelgood och var lättläst.

Jag är en beroendepersonlighet, det har jag vetat länge. Kanske i 25 år. Mina beroendeutlopp är träning, plugga, socker, alkohol och shopping. Det håller inte längre jag kände mig desperat. Har sjuhöga skulder tfa internetshopping. Och går stadigt upp i vikt. Har inget att förlora på att testa LCHF. Och då rekommenderas boken sockerbomben. Och som sagt - den stämmer in typ helt på mig. Jag ser mig själv i boken. Socker är mer beroendeframkallande än kokain och finns i typ all processas mat, för att smaka bättre. Vi är alla sockerjunkies, och livrädda för fett.

Jag blev medveten om kost när jag blev vuxen vid 13 års ålder. Fett var skitdåligt och det skulle man utesluta och istället äta pasta och sallad. Så är det fortfarande. Fettskräck. Jag åt ytterst lite kött från 13 till 41 då jag fick lågt B12 värde. Man måste äta kött typ för att få B12. När jag var dyngpsykotisk sist visade sig lågt B12 värde och sen dess har jag ätit kött varje dag och mitt B12 värde har varit bra.

Vi är inte skapade att äta socker, mjöl, pasta, ris, potatis. Dessa omvandlas till socker och det behöver vi i ytterst liten grad. Hjärnan behöver lite socker. Men vi är fortfarande utvecklade som stenåldersmänniskor som levde på savannen med jakt och äta grönsaker ovan jord. Det som fanns då. Innan vi blev bofasta och började odla.

För mig är LCHF it makes sense. Jag märker direkt att jag står mig mycket bättre med fett i kroppen än på lågfettmat som jag ätit sen jag var 13 då.

Med viktväktarna som jag varit med i av och till de senaste 5 ca åren har jag bara gått upp i vikt. Någon period med viktnedgång i början när motivationen var på topp men efter det bara upp i vikt. På lågfettmat är jag alltid hungrig. Blodsockret svänger Hej vilt efter sockermat som mjöl, ris, potatis, pasta....

Med fettmat påverkas inte blodsockret överhuvudtaget vad jag förstår och så känns det. Man får inte direkt en (socker) kick utan det tar en liten stund innan mättnaden kommer - men sen håller den i mycket längre än med lågfettkost.

Jag är verkligen ovan att känna mig mätt i timmar. Min reflex är mätt = dåligt = viktuppgång. För jag har alltid gått hungrig när jag hållt diet. Det är liksom förbjudet att vara mätt i min hjärna. Nu ÄR jag mätt och det är jävligt konstigt - men känns rätt och bra.

Jag är övertygad om att LCHF är för mig. När jag läser sockerbomben och att jag är en beroendeperson. Många går ner i vikt av LCHF fast man äter så mycket fett. Det vill jag oxå göra. Jag behöver det det är inte hälsosamt att väga 112 kg och bli flåsig vid promenad. Jag känner att jag är i en brytpunkt nu, går jag upp mer i vikt kommer jag inte orka vardagliga saker som promenader för att jag har så tung kropp. Jag börjar oxå tjockagå känner jag, liksom vagga fram.

Jag har inget att förlora på LCHF och när jag läst på verkar det helt bra. Men jag kommer att få ställa om hjärnan från att fett är dåligt och att mättnadskänsla är dåligt.

Du har så rätt Amadara. Fett är inte fettbildande utan det är kolhydraterna som är boven. Att Livsmedelsverket har kommit med felaktiga kostråd i 60 år är straffbart. Deras tallriksmodell är förkastlig. Vi måste ha protein och det som innehåller det mest är köttet. Sorry alla veganer; er kort är hälsofarlig! Hjärnan behöver fett och kroppen trivs bäst av allsidig mat där både fisk och kött ingår.

Jag måste också gå ner i vikt från de 111 jag väger idag. För er som snackar skit om LCHF kan jag berätta att jag gick ner 47 kg på en kost som var extremt kolhydratfattig. Men jag åt även lite fett så jag var rejält snurrig i skallen ibland. Men ner jag gick av med blixtens hastighet, upp till 10 kg i månaden i början.

Så jag vet hur det går till. Men allt försvåras av de här förbannade medicinerna. Och alkohol naturligtvis.
Senast ändrad: 17 apr 2020 14:36 av Cosmos.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
17 apr 2020 16:17 #1245324 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Rökning
Vill någon lägga på fläsk snabbt. Ät mycket vitt bröd. Ångrar att jag åt det så ofta efter min första psykos och därav massiv viktuppgång.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln

Mer
17 apr 2020 20:44 #1245394 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Rökning
Jag har snusat i tre år. Nu tar jag nikotyggis sen många år. Min skötare säger att jag är ”verkligen jätteberoende” av nikotintuggummi.... :(

Mer
18 apr 2020 10:48 #1245427 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rökning
Fantasio som är rädd för hjärtsjukdom borde sluta röka. Rökningen är nog farligast för honom.

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 apr 2020 20:17 #1245559 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Rökning
Bara en cigg till, bara en cigg till... Så där håller det på. Imorgon ska jag försöka dra ned. Jag kan inte dra ned om jag mår psykiskt dåligt dock. Har säkert rökt ett helt paket redan under lördagen.

Mer
18 apr 2020 20:24 - 18 apr 2020 20:24 #1245560 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Rökning

Fantasio skrev: Bara en cigg till, bara en cigg till... Så där håller det på. Imorgon ska jag försöka dra ned. Jag kan inte dra ned om jag mår psykiskt dåligt dock. Har säkert rökt ett helt paket redan under lördagen.

Hur var de nu, hade du provat ecigg? Är ju inte forskare, men gissar 100ggr bättre.

Extreme situations demands extreme messures! ✟

Senast ändrad: 18 apr 2020 20:24 av Zoidar.

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 apr 2020 20:53 #1245563 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Rökning
Nej, det har jag inte testat. Jag kör på snus och nikotintabletter.

Mer
18 apr 2020 22:24 #1245578 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Rökning
Hur gammal var du när du började?

Sidan laddades på: 0.491 sekunder