Jag vill vara förståndshandikappad

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1263666 av Fantasio
Jag har gedigen erfarenhet av folk med intellektuella funktionsnedsättningar, som det så fint heter. Jobbade med sådana i nästan sju år och en person från min före detta sysselsättning var med och åt mat igår.

De är glada mest hela tiden då de inte förstår bättre. Något som upptar en stor del av deras tid är att hålla på med mobiltelefonen, lyssna på dansbandsmusik och gå på olika evenemang.

De kan prata om att den lokala ICA-handlaren bjuder på snittar, en per kund, det planerar de för i veckor. Sedan lägger de upp bilder på vad de äter. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Rubbet måste upp på Facebook.

De jag lärt känna är sociala och sitter sällan hemma ens en enda kväll i veckan. De ses hos varandra och på söndagarna spelar de Bingo-lotto. De tittar mycket på TV och följer vissa serier troget.

De tjoar och skrattar och har det bra. Jag vill vara mer som dem, jag vill också ha fullt med vänner och orka hitta på saker. Jag är avundsjuk.
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1263668 av Nissegossen
Jag betecknar mig inte som förståndshandikappad är inte heller utvecklingsstörd dock hindrad i min utveckling gör skillnad på det

De i mitt huvud fanns redan då.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1263670 av Fantasio
Nej, ingen här tror väl att du är förståndshandikappad, Nissegossen. Du ger ett bra intryck och verkar vara pratglad och rätt allmänbildad.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263671 av Geta
Jag jobbade ett par år inom omsorgen med kognitivt funktionsnedsatta. Det stämmer att de hade så kul. Rena levnadskonstnärer. De var upptagna från tidig morgon till sen kväll med diverse sysselsättningar och nöjen. Det ordnades något som kallades länsdans med jämna mellanrum. Liksom Fantasio kände jag mig lite avundsjuk.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 9 månader sedan #1263673 av Fantasio
Ja, det har du skrivit om förut, Geta. De jag känner går på något i Söderköping kallat kanaldansen, vilket anordnas en gång i veckan på sommaren. Vidare spelar flera av dem bowling. En kille är ute och åker tåg och buss, han kan få för sig att åka till Tranås över dagen.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263684 av MsTibbs
Jag ryser.... böcker är mina vänner!