niohundraåttionio (989!!!)

Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1275314 av Lelle
989!! En speciell siffra. Det var så många Rikskriminalpolisen redogjorde varit ombord M/S Estonia när hon förliste, 989 människor fanns ombord totalt.

Men nu till saken. Jag och pappa åker nästan aldrig med ålandsbåten, det är ovanligt. Men den 10 oktober 2015 fick jag med mig en kompis som jag hade gått i samma skolklass som, och min pappa följde med, han körde bilen.

När vi ska tillbaka från Åland till Grisslehamn, avgår båten på kvällen. När vi kommit ut på öppna havet den kvällen går jag till informationsdisken och frågar hur många människor som är med denna tur.

De räknar alltid allihopa, och för exakta passagerarlistor. De uppger att för denna avgång 10 oktober 2015 från Åland mot Grisslehamn på kvällen finns 899 passagerare och 90 besättningsmedlemmar!! Vi är exakt så många som det var på Estonia när hon förliste, 989 människor !! Och just när vi råkade åka blev det vilket vi sällan gör.

Vi som nästan aldrig åker med Ålandsbåten, men just när vi gjorde det vilket är väldigt sällan så blev det 989 människor ombord båten vi åkte med!!!!

Det var verkligen märkligt......

300
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1. Orsak: Ändrat bildstorlek till 300px.
Mer
3 år 8 månader sedan #1275315 av Geta
Svar från Geta i ämnet niohundraåttionio (989!!!)
Gillar du siffermagi?
Mer
3 år 8 månader sedan #1275318 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet niohundraåttionio (989!!!)
vanligt vid AS (asperger). men det måste varit en slump att vi råkade bli exakt lika många just det få tillfällena vi åkte...
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1275320 av Maxjohan1983
Kineserna är tokiga i siffror. Domännamn med tre siffror eller färre säljer för hundratusentals dollar. Men endast .com :)

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1275323 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet niohundraåttionio (989!!!)
min mamma kände 2 personer som omkom i Estoniakatastrofen. en var fd. jobbarkamrat och den andra kusin..

själv åkte hon med Estonia under sent september 1993, det var stormigt då med.

hon var där på ett speciellt mottagande. hon var både nere i maskinrummet och träffade kaptenen inne i bryggan!
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 8 månader sedan #1275327 av Geta
Svar från Geta i ämnet niohundraåttionio (989!!!)
Minns att jag var på en minnesgudstjänst i kyrkan kvällen efteråt.