Lösa livet

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1299312 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Lösa livet
Man löser det igenom att göra det som man mår bra av. Undvika bekymmer. Umgås med människor som man mår bra av.
Mer
3 år 4 månader sedan #1299319 av Richard
Svar från Richard i ämnet Lösa livet
Har ni ingen form av daglig verksamhet där du bor?

Jag trivs väldigt bra på min dagliga verksamhet. Har varit där 10 timmar i veckan men nu har jag börjat studera hälften av tiden istället. Men på dagliga verksamheten så målar jag en hel del, eller pysslar med t.ex. keramik o annan konst.

Det är väldigt bra. Om jag inte har nått att göra, så blir jag rastlös o uttråkad.
Mer
3 år 4 månader sedan #1299322 av memphis
Svar från memphis i ämnet Lösa livet
Här där jag bor finns ingen daglig verksamhet. Men det finns nog i stan dit jag ska flytta. Måste bara vänta på att rätt lägenhet dyker upp, och att jag har chans att få den.
Mer
3 år 4 månader sedan #1299349 av Richard
Svar från Richard i ämnet Lösa livet
Jag tycker det borde finnas i alla kommuner. Men jag har för mig att du bor rätt långt upp, memphis? Där är kommunerna väldigt stora...
Mer
3 år 4 månader sedan #1299676 av Melody
Svar från Melody i ämnet Lösa livet

krokus skrev: Melody,
Vad säger Försäkringskassan om sysselsättning?


De vill att jag återgår till arbete helst men vet inte hur jag ska få tag i lämpligt jobb. Kurser och annat får jag helst inte hålla på med såvida det inte förbereder för arbete.

Jag förstår inte riktigt, jag kommer antagligen börja arbetsträna härnäst...Men om jag bara kan arbeta ung 25% och det inte finns jobb därefter...Hur blir det med min sjukpenning då liksom?

Känns som vården struntar i detta faktum. Jag blev akut sjuk sist jag jobbade 50% inom vården, så det realistiska är att isåfall arbeta kring 25%
. Men jag tror inte det finns jobb på 25% med lön? Har någon varit i den situationen att de blir av med en del av sin ersättning?

Till Richard: Jag är inte aktuell för daglig verksamhet men det finns aktivitetshus som är ungefär samma sak. Men de brukar säga att om man klarar det kan man även arbeta.
Jag skulle vilja arbeta men än så länge har ingen svarat på min fråga om vad som händer om det inte finns ett lämpligt jobb på 25%.

Visar det sig att man har arbetskapacitet på 25% lär man förlora en del av sin sjukpenning?
Mer
3 år 4 månader sedan #1299706 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lösa livet
Psykiatrin har något som heter IPS-modellen, men den finns ej överallt. De frågar vilket arbete du är intresserad av och sedan ordnar de ett jobb åt dig. Du får sedan hjälp av en coach att klara jobbet. Det är 2-3 gånger större chans att jobba på detta vis än vanlig arbetsträning.