Tro

Mer
19 år 3 månader sedan #7011 av Zedd
Tro skapades av Zedd
Tills för några år sedan var jag en hårdnackad ateist, men en andlig upplevelse förändrade helt min världsbild. Jag skulle inte kalla mig själv religiös, men jag har en stark tro på Gud, själens odödlighet och andevärlden. För mig är det också en liten tröst i mörka stunder att allting kommer att bli bra till slut. Jag har full förståelse för de som inte tror pga allt lidande de själv utsätts för och ser omkring sig i världen (teodicéproblemet), men jag är övertygad om att vi en dag får svar på varför vi utsattes för allt ont. Hur är det med er andra - har ni en tro som hjälper er?
Mer
19 år 3 månader sedan #7013 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
Zedd! Svar Ja!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #7014 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Tro
"För den som frågar efter dessa fyra ting vore det bättre att han aldrig blivit född: vad som finns där ovan,
vad som finns därnedan, vad som fanns före och vad som kommer efteråt" -Talmund

Alla undrar varför finns alla slags galaxer, stjärnor och planeter. Hav, kontinenter eller bergskedor. Alla livsformer, lidande och fasa. Vad vet vi är vi bara osannolika varelser som finns en tid för att bevisa eller pröva något??

Himmelriken och paradis, jag tror inte det finns några gudar som enligt myterna skapade världen, till och med evolutionen är sinnrikare än någon gammal skapar gud. Själv tror jag mer på matematikenslagar där ute i naturen. -rengbågen är tex en uppenbarelse av optikenslagar, lövens symmetri är absolut perfekt geometri. Eller som Nilsson skrev med en vanlig dator kan vi skapa perfekta landskaps bilder, varför är vårt landskap då inte en gestalt av en matematisk ordning.

Vi kan lika gärna ersätta gud med en super dator, och vi alla är likt myror i en myrfarm!
/S
Mer
19 år 3 månader sedan #7016 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tro
Svar: Ja!
När jag var i yttersta förtvivlan och gav upp
allting, efter det fick jag en andlig upplevelse.
Det är över trettio år sedan och sitter i fortfarande.
Att inordna mig i kyrkor har jag haft svårt för men
har försökt.
  • ?
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7018 av ?
Svar från ? i ämnet Tro
hur vet man skillnaden mellan en andlig upplevelse och en psykos?
Mer
19 år 3 månader sedan #7020 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
Jag kan inte ge ett bra svar på det.
Men jag vet när det är från Gud.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum