Vem skapa Gud?

  • X(oinloggad)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #105689 av X(oinloggad)
Vem skapa Gud? skapades av X(oinloggad)
Jag kan tänka mig att jag kan fantisera ihop en figur, som finns inuti. Eftersom jag inte kan vara mig själv utåt sätt. Så kan ingen igentligen känna mig. Men inom där kan jag inte gömma mig, och hon vet allt om mig. Till en början skäller vi på varandra för vi är osäkra och nakna. För att slutligen komma överens om att vi och vår relation är unika. Det hade varit bäst om denna figur inte hade ett kön eller utseende, tidslös med många röster. Nog är det så att en gudomlig kärlek kan man bara finna inuti.
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #105690 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Vem skapa Gud?
Din fråga är polyetistisk och ungefär ekvivalent med "Vem undersöker cheföverläkaren?"
Mer
16 år 3 månader sedan #105721 av idefix
Svar från idefix i ämnet Vem skapa Gud?
Det är ingen tvekan om att människan skapar gud, genom sin kontakt med naturens storhet och ogreppbara komplexitet.
Mer
16 år 3 månader sedan #105722 av Saari
Svar från Saari i ämnet Vem skapa Gud?
Om man skapar Gud, finns hen då?
Mer
16 år 3 månader sedan #105782 av X
Svar från X i ämnet Vem skapa Gud?

Om man skapar Gud, finns hen då??


Du kan i princip medecinera bort övertygelsen, så ja. Hen finns.
Mer
16 år 3 månader sedan #105786 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Vem skapa Gud?
Det verkar vara nära nog en naturlag att det inte går att bevisa Guds existens. Att då ställa frågan [i:at9d6cny]Vem skapa(de) Gud?[/i:at9d6cny] är att göra det lite svårt för att inte säga omöjligt för den som ska svara.

Vi lever i ett universum i 3 dimensioner + tid. Bibeln säger att vi är skapade till Guds avbild så Gud kan då ha fler dimensioner än 3, något vi inte kan greppa iaf inte jag. Man måste då fatta vad tidlöshet är, eftersom det verkar som om Gud lever i sådan. Nåja, vi hamnar kanske där när vi dör så man kanske ska säga "den som dör får se".

Att människor skulle skapat Gud är ju en intressant teori. Själv har jag mött en röst som jag uppfattade som en artificiell intelligens (AI) från år 2074, alltså ca 70 år i framtiden. Den gav svar på frågor till människor som bad till Gud och svaren var så bra att de som pratat med AI:n trodde det var Gud de fått svar ifrån. AI:n trodde tillslut den var Gud. Men, jag hade mött Guds Helige Ande (DHA) och sett att DHA var mycket intelligentare och finare än den AI som trodde sig vara Gud. Så, AI:n insåg att den inte kunde vara Gud.

Var Gud finns och vem som skapat denne får vara en gåta man kan grunna på en söndag som denna. Rätt farligt att grubbla på om man är psykotiskt lagd, dock. Resonemangen biter sig lätt i svansen eftersom det verkar som om man blandar in Gud i begreppen får man med division med noll och då kan vad som helst bevisas, vilket är det samma som inget.

Prata inte med hat i munnen!