Gud vs Satan!

Mer
19 år 2 veckor sedan #10238 av silverseven
Har läst en bok med titeln "Atheism a case against God" vilken verkligen verkar bevisar att det logist inte finns någon gud, men att TRO på gud har ju kanske inget med logik att göra!
Nåja det kan kännas meningslöst om gud inte finns, men jag kom på att om gud inte finns så finns ju inte djävulen heller vilket i min värld skulle vara en stor lättnad!

Det blir nästan ett olösligt dilemma om gud inte finns så är det meningslöst att leva det stympade liv jag lever inlåst i min lägenhet (ty det finns ingen mening att stå ut med det), men om gud ej existerar måste alla hot jag förnimmer från satan vara osanna, och jag kanske skulle våga göra sakar som han hindrar mig från?

Men vem vet ibland känns det som jag ska tappa mina ben oxå, så jag vet ej?
/S
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 veckor sedan #10244 av Axons
Svar från Axons i ämnet Gud vs Satan!
Religiösa människor lever i en fantasivärld precis som jag. Enda(?) skillnaden är att de religiösas värld är accepterad av samhället till skillnad från min.

Edit: Jag kan inte stava när jag är nykter än värre blir det om jag är onykter, sorry. Inlägget kanske är något provocerande för vissa.
Mer
19 år 2 veckor sedan #10245 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Gud vs Satan!
Personligen tror jag på Gud, men även om det kan låta motsägelsefullt är jag agnostiker. Jag tror aldrig att någon kommer kunna att bevisa varken att Gud finns eller inte finns. Är för övrigt 99% sekulariserad. Inte särskilt religiös med andra ord.
Mer
19 år 2 veckor sedan #10248 av leva
Svar från leva i ämnet Gud vs Satan!
JAG TROR VI ÄR NÅTT VÄLDIGT, VÄLDIGT LITET I NÅTT VÄLDIGT VÄLDIGT STORT. Ibland ser jag oss mänskor som ett stort virus som lever i nått eller någon ännu större person eller sak. Den personen eller saken försöker med alla medel bli av med viruset. Men det har inte lyckats än. Egentligen finns det ju inget som är ingenting. Det minsta har ju något som är mindre och ingenting försvinner. Nej ,oj vad djup jag blir.
Mer
19 år 2 veckor sedan #10251 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud vs Satan!
Makrokosmos och mikrokosmos, om man tittar på solen och planeterna. Om man gör jämförelsen och tar i beaktande vad en sprängd elektron skulle motsvara i form av asteroidbältet. Hur många planeter finns det egentligen runt solen? Jag har funderat och funderat....

Vad Gud kallar sig i det Gamla Testamentet nämligen Jahve eller Jehova, betyder egentligen i svensk översättning; Jag är den jag är, eller Jag är såsom den jag är.
Vem kan då inte säga det om sig själv, utan att för den sakens skull göra sig till Gud?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 veckor sedan #10261 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Gud vs Satan!
Ingen jordisk stjärnhimmlen kan visa oss hur många stjärnor och planeter det finns. Men bortom stjärnornas ljuspunker finns en glödande, pyrande vägg av stjärndimma: miljarder stjärnor bara i vår vintergata.

Och bortom vintergatan kan vi ana det avgrundsdjupa mörkret i den intergalaktiska rymden. Vad betyder detta? är avstånden mellan stjärnorna långa eller korta?, ja det måste bero på vem som mäter.

Kanske är avstånden mkt. små, vissa forskare har föreslagit att vi lever i ett universum bland många andra universa, i en superrymd eller multiuniversum? där vårt universum blev till medan något helt annat skedde i multiuniversum, likt spån virvlar kring en hyvelbänk eller dropparna stänker i bruset av en bäck?