Gud vs Satan!

Mer
19 år 1 månad sedan #10309 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Gud vs Satan!
"Det går att se i stjärnorna, som för mig representerar en själ för varje stjärna."

Hur tänker du då Nissegossen? Finns det ett konstant antal själar, som återföds? Eller representerat stjärnorna alla döda, levande och ofödda? Gäller detta alla värdar som finns i detta multiunivers, ty på vår fem miljarder år gamla jord , har det kanske levt ca: 40-50 miljarder människor. Men förhoppningsvis är de flesta inte redan döda utan ofödda.

/S
Mer
19 år 1 månad sedan #10314 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud vs Satan!
Hej Silverseven! Kan bara säga, Ja, på din fråga.

Jag ser det som om varje levande varelse som levt, kommer att leva är representerad av en stjärna däruppe. Jmf. Med Soul, sol, sun, son.

Kolla in länken här, där har du en del av min filosofi.
Texten heter Twilight Zone.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=5915...pic.php?p=5915#p5915 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10318 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Gud vs Satan!
Det var inte dåligt skrivet Nissegossen! Kul att läsa om dina tankar!

Tyvärr som med det mesta väcker det massor av fler frågor ju mer någon försöker att förklara något. Men det uttrycker du ju oxå hur skeptiskt det ter sig rent vetenskapligt.

Har du läst om Carl Wilhelm von nägelis paradox?

För dom som inte har en kort förklaring: Carl var en prof. i botanik under 1800-talet och tänkte som så: Löven i min trädgård är oräkneliga, men de är inte oändligt många. Han kunde inte hitta två löv som var alldeles lika. Men vore de många nog trodde han sig att naturen skulle upprepa sig och han skulle hitta två lika. Och detta är paradoxen Att i varje mängd av ting förutsatt att mängden är tillräckligt stor måste samma ting förr eller senare upprepa sig.

Om universum är oändlig (eller bara tillräckligt stor) hittar vi om vi letar länge en sol precis lik vår. Letar vi ytterligare hittar vi till slut en som har planeter.

Hos en och annan av dessa solar finns en planet som är exakt lika stor och lika gammal som vår jord.
Någonstans bland solar (stjärnor) i universum finns en planet som liknar jorden, ytterligare någonstans upprepas jordens geografi, där finns samma hav och kontinenter, samma floder och sjöar.

Någonstans bland stjärnmyllret och planeter har även livets historia upprepats alldeles lik vår jords historia. Och slutligen någonstans bortom miljarder och åter miljarder ljusår finns det på en av dessa jord lika planeter en människa precis som du som sitter och läser på en dator skärm.

Din dubbelgångare är även han/hon oändligt många i ett oändligt universum!

/S
Mer
19 år 1 månad sedan #10324 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Gud vs Satan!
Jag tror på Gud, men jag respekterar även de som inte tror och de som har andra religioner. Jag har bara en stark känsla och det finns något starkt som hjälper en.
Mer
19 år 1 månad sedan #10326 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gud vs Satan!
Silverseven! Jag har inte läst om paradoxen, kan bara säga att det att vi har dubbelgångare, gör att vi har möjlighet till evigt liv. På både det ena och det andra sättet. Vi är en oräknelig för oss själva, stor skara.

Jag tror ju det finns möjlighet till reinkarnation såsom österländska religioner förespråkar. Men också det att det finns möjlighet att återfödas till detta livet när vi lämnat det hölje som kroppen innebär.

Men då återstår den stora frågan, vad är då själen?

Fullt klart är att vi har möjlighet inom själen, att vi kan vandra från kropp till kropp med vår ande, och detta mellan stjärnsystemen (Walk on the milky way)

Vi lever både här och i paradiset, men också här är det början till ett eventuellt helvete (Gehenna, en soptipp med en brand som aldrig slocknar)

Kom ihåg, att denna planet håller vi på att göra till just ett helvete.

Det kommer att ända med förskräckelse, och det snart.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10327 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Gud vs Satan!
Det måste vara jobbigt med tron att denna planet håller står inför ett förestående helvete? Eller menar du miljö föroreningar, brottslighet osv?

Vi får trösta oss med att Hinnoms dal (soptippen) utanför Jeruslem brinner ej längre!!!

/S