Jesus

Mer
13 år 11 månader sedan #290338 av Ready
Jesus skapades av Ready
Jag läser i Bibeln och tänker att det här är rena rappakaljan, men efter några timmar så verkar det förnuftigt. Det är något märkligt med texten. Den etsar sig fast i minnet. Det är en slags programmering.
Mer
13 år 11 månader sedan #290343 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Jesus
Jag kallar det för "andlig mat" det man får i sig av läst text, sedda filmer och inte minst TV. En del produktioner man får i sig sätter sina spår. Bibeln är en samling på 77 böcker (den senaste samlingen) och det är många som läst den och fått fler frågor i huvudet än svar. Men, så är det med bra litteratur, sägs det. Böcker som bara ger svar är för tråkiga.

Du behöver nog inte vara rädd att programmeringen från Bibeln ska skada dig. Det är en pro-manlig, pro-gud, pro-kyrklig samling texter som många har läst före dig. Det kan sägas vara allmänbildning i Sverige att ha läst i den. Böckerna om Jesus är bäst, tycker jag. Gamla testamentet är för blodigt för att jag ska gilla det.

Sedan finns det författare som skrivit fortsättningar på Bibeln. En dansk kosmolog Martinus har skrivit Tredje testamentet. Där kan man se skillnaden på gamla tiders skrifter och en ensam mans försök att skriva nåt lika bra. Han lyckades inte så bra att jag blev imponerad. Lånade ett par av de 40 böcker som ingår i Tredje testamentet på biblioteket och försökte sätta mig in i hur en fortsättning på Bibeln skulle kunna ge något, eftersom jag är intresserad av framtiden. Har du inte hört talas om Martinus så beror de antagligen på att han helt enkelt inte är så givande att läsa. Då är Bibeln ett säkrare kort.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 11 månader sedan #290346 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus
Jag gillar när Jonas Gardell talar om bibeln och Jesus.
Han brukar få till många poänger.
Han är uppvuxen i frikyrklig miljö och har fått med sig det där
från barnsben.
Mer
13 år 11 månader sedan #290348 av Ready
Svar från Ready i ämnet Jesus
Kan det vara så att när Jesus talar om Guds rike att han menar ett psykiskt tillstånd? Jag har lite svårt att köpa att det finns ett liv efter döden.
Mer
13 år 11 månader sedan #290351 av Ready
Svar från Ready i ämnet Jesus
Det gamla talesättet: "Herrens vägar är outgrundliga". Är det något som står i Bibeln?
Mer
13 år 11 månader sedan #290352 av Ready
Svar från Ready i ämnet Jesus
Inwatto,

Jag har inte hört talas om Martinus. Det verkar vara en speciell atmosfär i kyrkliga miljöer, som faktiskt är trivsam, men annorlunda. Svårt att sätta fingret på vad det är.