Ålder

  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
13 år 8 månader sedan #310148 av anonym
Svar från anonym i ämnet Ålder
Har för mig att "farsan" dvs Josef var "timmerman" eller på nusvenska "grov-snickare".
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
13 år 8 månader sedan #310149 av trance
Svar från trance i ämnet Ålder
jag kan tänka mig att snickare var ett ansett yrke. vi ska inte glömma att detta var en förindustriellt samhälle och tekniskt kunnande var inte automatiserat utan krävde byggnadskunskaper från grunden. om jag inte minns fel var väl jesus framförallt stadsbo? vilket under antiken automatiskt innebar en helt annan social ställning (förutom för slavarna, även om stadsslavarna ofta hade det långt bättre än slavarna i jordbruket).
Mer
13 år 8 månader sedan #310177 av saara
Svar från saara i ämnet Ålder
vill minnas att jag har hört att Jesus kom från ett enkelt snickarhem, så inte var det en rik familj. han hjälpte sin far med att snickra tills han börja predika vid 30 års ålder. Han predika i 3 år.

Det berättas inte i Bibeln vem som var Marias mor. Maria var mycket ung då hon började vänta Jesus. kanske det var vanligt att man gifte sej ung på den tiden.
Maria var en helt vanlig flicka/ kvinna som Gud utvalde till att bli mor åt Jesus. :D
Mer
13 år 8 månader sedan #310178 av saara
Svar från saara i ämnet Ålder
Om vi tar det riktigt från början vem Jesus ursprungligen var så var han Guds son. Han fanns i himlen förrän han kom till jorden i form av en baby i Marias mage.

Du talar så fin svenska Jocke så ibland vet jag inte vad du menar. T.ex vad menar du med att Jesus var neutral i könsfrågor.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 8 månader sedan #310184 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ålder
Jesus är viktigare än pratet om att män förtrycker kvinnor, t. ex via löner och arbetstid. Jesus är upphöjd från simpel (enkel) snack om att kvinnor nedvärderas i vardaglig mening. Jesus kanske anses vara kvinnors älskare samtidigt som han är en man, som män känner igen sig i. Jesus kanske kommer kvinnor närmare rent emotionellt (känsligt)?

Samtidigt ser många män honom som ledaren för en mänsklig samvaro. Så jag undrar kan kvinnor se honom som en förlösare (en som hjälper en att få ut barnet ur magen) av kvinnliga problem? Vill ni inte ha en kvinna att dyrka?

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 8 månader sedan #310190 av saara
Svar från saara i ämnet Ålder
Nej, jag vill inte ha en kvinna att dyrka. Är nöjd med att Jesus är man. Han är bättre än alla andra män.
Därför att han är Gud, fullkomlig, helig.

Visst kan man be till Jesus om hjälp vid en förlossning. han är allestädes närvarande och han kan hjälpa i alla situationer. Så kristna ber nog till Jesus då de skall föda barn.

Jocke, det är fint att du försvarar kvinnor som nedvärderas och förtrycks.

Jesus kommer närmare både män och kvinnor emotionellt än vad någon vanlig mänska kan komma. :D