genom nåd (kristen tråd, alla är såklart välkomna)

Mer
13 år 1 vecka sedan #383546 av Zoidar
Har ni varit med om att man känner att man gjort något bra och då tänker man att Gud borde lyssna på en nu. Det är ju förstås en felaktig tanke, Gud belönar utan att vi förtjänar det. Jesus dog för oss fast vi förtjänade straff. När man ber så ska man veta att det är genom nåd vi blir hjälpta och inte genom något vi har gjort.

Jes 53:6 6

"Vi gick alla vilse som får,
var och en tog sin egen väg,
men Herren lät vår skuld drabba honom."

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 1 vecka sedan #383560 av saara
Jag har nog varit med om det. Sedan då jag har varit elak eller gjort något fel så tror jag att nu är det svårare att få bönesvar. Kan också känna mig mycket osäker på hur jag skall närma mig Gud, hur jag skall be så att jag får svar. Har det just nu på det sättet.
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 vecka sedan #383568 av Jesus/Magnus
sant..
Mer
13 år 1 vecka sedan #383572 av Zoidar

saara skrev: Jag har nog varit med om det. Sedan då jag har varit elak eller gjort något fel så tror jag att nu är det svårare att få bönesvar. Kan också känna mig mycket osäker på hur jag skall närma mig Gud, hur jag skall be så att jag får svar. Har det just nu på det sättet.


Tänk inte på det! Hur elaka var inte de som korsfäste Jesus, ändå blev de som sökte nåd förlåtna.

Fokusera inte så mycket för att få svar, utan be bara, och låt det komma svar om det kommer, och om det inte kommer så gör det det inte. Det är inget vi kan göra med vår egen kraft, utan det kommer genom nåden. Lita bara på att Jesus hör vår bön, det gör han ALLTID!

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 1 vecka sedan #383581 av saara
Sant att bönesvar kommer genom nåden och enligt Guds tidtabell. Vi vill ofta få svar snabbt, genast och saknar tålamod att vänta på svaret.
Mer
13 år 1 vecka sedan #383600 av Zoidar
Jag vill rätta mig själv. Jag är inte säker på att någon av de som korsfäste Jesus kom till tro. Jag tror inte det står i bibeln. Det är något jag själv tror i alla fall.

Men tänk på syndare som Paulus. Han förföljde kristna, drog dem inför domstol. Han var säkert med och lät dödsstraff falla över troende kristna. Han förtjänade att dö, men Jesus visade sig för honom, trots allt han gjort. Paulus var ju värsta syndaren, det skriver han själv också. Jesus är större än synden.

1 tim 1:14 (paulus skriver)

"Vår herres nåd har överflödat, med tro och kärlek i Kristus Jesus. Detta är ett ord att lita på och värt att helt ta till sig, Kristus Jesus har ju kommit till världen för att rädda syndare - och bland dem är jag den störste."

Anchored in Christ ✟