Jesus-sjukan

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
9 år 1 månad sedan #718509 av Fantasio
Jesus-sjukan skapades av Fantasio
Hur vanligt är det att inte bara ha religiösa grubblerier, utan även tro att man själv är en Gud? Jag kan tro att jag har ett stort syfte med mitt liv och att jag ska rädda mänskligheten. Jag inser att det är knastankar, men när de slår till med full kraft är det så övertygande.

Är jag Jesus? Är du Jesus? Jag vet varken ut eller in. Att jag har ett sjätte sinne är helt klart, men därifrån till att vara Gud är steget enormt. Går jag Satans ärenden genom att ha övertro på mig själv? Vem är jesus?
Mer
9 år 1 månad sedan #718562 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Jesus-sjukan
Statistik på hur vanligt det är att tro man är en Gud har jag inte men tror det är vanligt.

Tror det uppkommer genom att hjärnan alltid har olika personligheter man efterliknar och idoliserar. Detta för att förstå sig själv och andra. Om då det vanliga jaget förminskas, genom att man är deprimerad under lång tid så kan ett idoljag ta över, t ex som tror att man är Gud eller har en övermänsklig uppgift. Lösningen är då inte att mobba denne, utan man måste stärka dennes vanliga jag för att idoljaget ska "försvinna"-

Du är inte Jesus. Han har levt för 2000 år sedan och var jude med oklar biologisk fader. Han hette inte Jesus, för det är det grekiska namnet på honom. För mig är Jesus märkesnamnet han verkar genom.

Jag har aldrig trott jag varit Jesus men däremot trott jag var Fadern han omnämner i Bibeln. Det var fel. Fadern är en himmelsk varelse och lär inte kunna nedstiga i vår värld.

Du går Satans ärenden om du har ett överdrivet ego, det håller jag med om. Satan vill alla möjliga destruktiva och spännande (men dåliga) saker. Det som är gemensamt är att det inte har med Gud att göra. Gud är god. Satan är något mycket sämre. Möjligen är han som en vallhund som föser ihop fåren. Möjligen.

Hu! Det här blev långt. Många frågor och inga korta svar...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 1 månad sedan #718566 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Jesus-sjukan
Jesus sjukan är helt klart en psykossjuka.
Mer
9 år 1 månad sedan #718572 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus-sjukan
Du skriver så intressant, Inwatto!
Mer
9 år 1 månad sedan #718574 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Jesus-sjukan
Egentligen finns det inget som heter Jesus-sjukan. Det är inte en diagnos som läkare sätter. Men, jag har förutsatt att det menas att man tror man är Jesus.

En alternativ, men lite svårare tolkning av Jesus-sjukan: att folk tror man är sjuk fastän man inte är det (Jesus var ju Jesus, så att säga - han utgav sig att vara Gud och hade rätt i det fastän omgivningen tvivlade). Denna version är svår att tackla. För det kallas också bristande sjukdomsinsikt i sjukvården. Har sett den formuleringen i min journal, så jag vet hur det känns att ha den. Med medicin och god omvårdnad så kan man komma till insikt om att man har fel, vilket svider. Det är ju kul att vara en viktig person, ju!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 1 månad sedan #718580 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus-sjukan
När kan man vara nöjd med att vara den man är?