Klostervistelse

Mer
5 år 9 månader sedan #1071781 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Klostervistelse
Det här med bilder från klostret har oroat mig.

Jag råkade också upptäcka bildförbudet så som det står formulerat i andra Mosebok:

“Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen, eller av det som är nere på jorden, eller av det som är i vattnet under jorden.3 Mos. 26,1. 5 Mos. 4,15 f. 27,15 f.”
‭‭2 Mosebok‬ ‭20:4‬ ‭(1917 års Bibel)
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1071799 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Klostervistelse

Ready skrev: Det måste nog ske någon form av övertygelse eller bevis i ens inre. En sak som slog mig är att Jesus sätt att prata i Bibeln inte känns gammalmodigt än idag, även om jag har en Bibel 2000 eller vad den heter.


Det har jag inte tänkt på, men det är sant. Jesus ord är i tiden.

notwoodstock skrev: Det här med bilder från klostret har oroat mig.

Jag råkade också upptäcka bildförbudet så som det står formulerat i andra Mosebok:

“Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen, eller av det som är nere på jorden, eller av det som är i vattnet under jorden.3 Mos. 26,1. 5 Mos. 4,15 f. 27,15 f.”
‭‭2 Mosebok‬ ‭20:4‬ ‭(1917 års Bibel)


Jag har diskuterat detta rätt grundligt tidigare på annat forum. Det första man ska tänka på när det kommer till bibelställen som talar om att man inte ska ha avbilder, är att de alltid talar om detta i samband med avgudadyrkan, alltså i samband med personer som dyrkar sina bildstoder. Det var inte ovanligt under den tiden att man hade t.ex. en husgud, en skulptur av något väsen som man tillbad och offrade till.

Bibelstället du citerar handlar just om att göra en avgudabild av något som är uppe i himlen, t.ex. fåglar, eller något på jorden, marklevande varelser som t.ex. katter, eller som är i vattnet, naturligtvis fiskar och liknande. Läser du vidare så ser du att det står något i form av: "Vi ska inte tillbe och tjäna dem." Så min övertygelse är att det inte är något fel med bilder, snarare något mycket gott att ha bilder på Jesus, men det finns en del som hävdar att bara ha en bild av Jesus är en synd. Men något sådant tycker jag inte att Bibeln säger i huvud taget, inte ens berörs ämnet om man kan ha en bild på Jesus.

Rätt tidigt, redan på 200-talet fanns det bilder från olika bibliska scener med Jesus i kyrkorna, dock inte ikoner som vi ser i senare kyrkor. Inte heller fanns bilderna i rummet där man firade själva gudstjänsten. Detta är förstås en fråga som du får ta ställning till själv. För mig är det dock en ickefråga, vi ska leva för Gud, det är det Jesus säger. Om det vore en viktig fråga hade nog Jesus eller apostlarna nämnt det.

När det kommer till att be helgon om förbön är en annan fråga. Vet att det kloster jag är på praktiserar detta, men jag upplever detta vara en väldigt liten del i sammanhanget här. När det kommer till Katolska kyrkan väger jag över till att gå på mässor där, trots att jag inte håller med om denna lära, det finns ändå mycket annat gott att hämta. Att detta med helgon kan bli en avgudadyrkan, håller jag för möjligt. Så man får se från kyrka till kyrka hur detta praktiseras och inte vara i sammanhang som man upplever ogudaktiga.

Vissa menar att Gud har lämnat Katolska kyrkan. Det tycker jag är ett dumt uttalande. Gud går med de människor som följer Honom, oavsett om man är katolik eller protestant. Vi troende är ju kyrkan, det är i alla fall min tro.

Blubb!

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1071856 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Klostervistelse
Ibland är Wikipedia bra, vem som helst kan ge sitt bidrag och där har en kristen mycket tydligt gjort sin insats var så god
sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4lsning

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1072123 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Klostervistelse

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 9 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 9 månader sedan #1072126 av Geta
Svar från Geta i ämnet Klostervistelse
Är det ett så modernt kloster? Tänkte mig tjocka murar- blir besviken.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1072127 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Klostervistelse


Jo Geta, ganska nytt ja...

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 9 månader sedan by Admin1.