Bibelord - första hjälpen...

Mer
4 år 1 månad sedan #1226192 av Zoidar
Njä, det är konstaterat av kristna runt om i världen. De togs inte med i Bibeln av en anledning. Det går läsa om hur man gjorde när man fastslog vilka böcker som skulle vara med i Bibeln.

Anchored in Christ ✟

  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1226197 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Bibelord - första hjälpen...
det påstås iaf ha varit ett möte och att de röstade om vilka texter som skulle exkluderas och/eller inkluderas.
men sen hade de ju knappast alla texter som är kända idag. och säkert mer än vi känner till idag också.

dessutom är det stor skillnad på "protestantiska" och "katolska" biblarna. finns flera böcker som vi gått miste om p-ga (troligen) Luthers exkludering av dem i sin översättning.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1226199 av Zoidar
PW, som jag förstår det är det samma Bibel katoliker har, men de tillräknar de gammaltestamentliga böcker som protestanter har som tillägg och kallar apokryfer, till "deras" Bibel. Nya testamenet är exakt samma.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 1 månad sedan by Zoidar.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan #1226200 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Bibelord - första hjälpen...
exakt samma kan det inte vara om vi inte har samma översättning. det skiljer sig ibland enormt från översättning till en annan.

bla boken "Sirach" fattas i våra som ibland översätts till "Jesus Visdom" och där lär finnas ett helt gäng guldgripar.
Mer
4 år 1 månad sedan #1226201 av Zoidar
Jo, översättningar är olika, men oavsett kristen inrikning kan man själv välja den man tycker är bäst. Den som läses i SVK och katolska kyrkan idag är Bibel 2000, fast ofta rekommenderas att man jämför översättningar.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1226253 av Nissegossen
Jag har skrivit om det på viska förut men PW kanske inte läst det. Det är ju så att Jehovas Vittnen är beodrade att gå ut och misionera om sin tro. Då i min dåvarande tvåa jag trivdes där bodde ensam, var nöjd med det.

Det ringde på dörren de flesta ringer på det gör inte polisen de knackar på dörren. Tillhör samlingen onödigt vetande. Utanför dörren stod två personer en man en kvinna då vet man omedelbart Jehovas Vittnen, Mormoner alltid två, men två män.

Eftersom jag visste att deras Bibel har en mycket viktig skillnad till en vanlig Svensk Bibel en annan interpunktion än 1917 års Bibel bjöd jag in dem till mitt stora riktigt mysiga kök, ville inte lämna den i från mig.

Jag bjöd dem att sitta satte igång kaffebryggaren satte fram koppar fat kaffebröd att bjuda, frågade artigt är ni hungriga en Macka svaret var nej, hämtade Min Bibel (En annan tror jag än min totalt sönderlästa konfirmations Bibel)

Jag tog fram papper och penna skrev två likalydande meningar bara ett kommatecken skilde. En Guvenör i Texas hade två ärenden om nådansökan mot dödsdomar den ena skulle frias från dödsstraff den andre avslås sin begäran meningarna löd hänges, ej benådas. Hänges ej, benådas.

Vem vill vara sekreterare?
Jag pekade på min Bibel läs den. Då var kaffet uppdrucket de gick vidare jag följde dem till dörren där vände sig mannen om tog min hand och sade, sådan undervisning har inte vi fått.

Sedan må det vara vilken interpunktion det vill i det jag skriver på viska.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Nissegossen.