Reinkarnation

Mer
4 år 2 månader sedan #1228581 av Geta
Svar från Geta i ämnet Reinkarnation
Gillar också mystik. Kristen, judisk och muslimsk.
Mer
4 år 2 månader sedan #1228584 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Reinkarnation
Läste en bok om judisk mystik. Lånade på Bibblan.
Mer
4 år 2 månader sedan #1228693 av memphis
Svar från memphis i ämnet Reinkarnation
Det bästa med reinkarnationsteorierna är att . det gäller alla likadant, spelar ingen roll om man tror på det eller inte. Det går inte att ändra ett karma som redan är lagt, det går inte att gömma sig någonstans i världarna, inte ens i kjolarna på en gud. Det tycker jag är mer rättvist än att bara de som bekänner Jesus ska ha det bra. Det är det mest motbjudande i kristendomen. Exkluderingen. Men det är bara vad jag tycker, alla är vi olika och behöver olika saker. Kanske är det därför det finns olika religioner, för att det är inte one size fits all så att säga.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1228696 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Reinkarnation
kommer ihåg när jag fick för mig att läsa kabalah för några år sedan, efter att jag blivit inlagd och efter att Herren skapat mig ett nytt hjärta.

det var verkligen som om andarna runtomkring glädjes "nu ska martin läsa Kabalah!" och jag tänkte nog att det var lite som situationen när jag vart inlagd, då det var som om alltings andar prisade mig som om jag vore frälsaren, och jag tror den är demoniskt ändå faktiskt.

Nissegossen skrev:

PsychoWard skrev: Satan lär ha gjort så med Cain innan han tog livet av Abel , visade i en syn eller berättade..

för inte visste Cain hur man mördade.



Cain odlade Abel var herde Gud såg till Abel men inte Cain gissar de åt kött som djuren hade, de var alltså inte omedvetna om att äta kött från djur de slaktat. I och med det visste de hur man dödar ett djur, vilket Cain måste ha fattat när han dödade Abel med en sten

ja, det låter rimligt men å andra sidan står det inte att Abel dödade något djur. vad vi anser vara offer behöver inte vara vad de första tillbedjarna höll på med. ska se om jag hittar skriften som handlade om det jag skrev, möjligen något jag missade ändå.

Som Jesus sade allt kött är hö.

aldrig hört/sett iofs men något om att anden ger liv och att köttet inte spelar roll

här fanns en del att läsa ang om offret som Abel gav var levande eller dött:

hermeneutics.stackexchange.com/questions...a-to-sacrifice-sheep
Last edit: 4 år 2 månader sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1228698 av memphis
Svar från memphis i ämnet Reinkarnation
... Sen finns det dom som tycker precis tvärtom vad jag just sa. Att reinkarnation och karma är något djupt orättvist. Att de inte gjort nåt för att förtjäna sitt liv som de fick, att det var någon annan som skapade karma de själva fått lida. Men det är det som är en del av ett mysterium som inte riktigt går att förstå. Vad exakt det är som far vidare efter döden och blir återfött.

Enligt den avancerade buddhismen löses en människas medvetande upp i de fem delar det består utav efter döden. Men vad som egentligen kan återfödas säger Buddha själv att det inte är någon idé att fundera över. Det är lönlöst säger han.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by memphis.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 veckor sedan #1240676 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Reinkarnation
Kanske är vi alla sammankopplade. Jag känner av andras liv i Storbritannien och USA. Dessutom tror jag mig ha levt i Tyskland och avrättats. I USA finner jag dragning åt New Mexico och/eller Arizona. Kanske är det vänners liv, vänner jag haft i ett tidigare liv. När vi sover kan det vara så att vi har kontakt, men det stannar i drömmarna.