Zoidars tråd

• zoidar
  • zoidar Profilbild Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
08 sep 2018 17:10 - 08 sep 2018 17:12 #1086475 av zoidar
Svar från zoidar i ämnet Zoidars tråd
Betraktelse – Följ mig!

Simon Petrus sade till honom: ”… Mitt liv vill jag ge för dig.” Jesus svarade: ”Ditt liv vill du ge för mig? Amen, amen säger jag dig: Tuppen skall inte gala, förrän du tre gånger har förnekat mig.” /Joh 13:36-38

Petrus som älskade Jesus lovade honom sitt liv och trodde att han skulle våga gå i döden för honom. Jesus är snabb med att svara honom hur det egentligen ligger till med den saken. Petrus löfte som verkade så hedersvärt, kunde inte bäras upp av den tro han hade. Petrus skulle förneka Jesus tre gånger (Mark 14:72). Vi kan också hamna i situationer då vi känner att vi har misslyckats, då vår tro inte varit tillräcklig för att följa Guds vilja. Vi har kanske duckat, inte vågat stå upp för Kristus eller helt enkelt gjort vad som inte varit rätt.

För tredje gången frågade han Simon, Johannes son, har du mig kär? Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete. Amen, amen säger jag dig: När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill.” Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: ”Följ mig!” /Joh 21:17-19

Jesus hade inte lämnat Petrus, trots att Petrus förnekat honom. Istället lät han Petrus lika många gånger som han förnekat Jesus bekänna att han älskade honom och för varje gång föll en tyngd av Petrus skuldror. Detta är kraften i förlåtelsen för oss människor genom Jesu kors. Petrus tro blev förnyad och Jesus profeterade också om hans framtid. Petrus skulle få ett nytt tillfälle att visa att tron bar honom, han skulle lida martyrdöden. Detta bekräftas av kyrkofäderna och beskrivs på 300-talet av historikern Eusebius som att Petrus blev korsfäst upp och ned. Förlåtelsen hade gett Petrus en kraft som inte funnits där tidigare. Den som fått mycket förlåtet älskar mycket (Luk 7:47).

Vi får precis som Petrus komma till Jesus och på nytt bekänna att vi älskar honom. Vi kan lita på att Jesus ger oss en ny chans att följa i tro. ”Följ mig!” sa Jesus till Petrus. Jesus vill inte att vi ska gå med böjda ryggar för att vi gjort fel, utan att vi ska bekänna felen för honom och på nytt följa honom med hjärta och själ. Just nu vet vi inte på vilka sätt vi ska förhärliga Gud, men när vi följer Jesus kommer vi oundvikligen förhärliga honom och bära mycket frukt. ”Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar” (Joh 15:8 ).

En sabbat undervisade Jesus i en av synagogorna. Där fanns en kvinna som hade haft en sjukdomsande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig. När Jesus såg henne, kallade han henne till sig och sade till henne: ”Kvinna, du är fri från din sjukdom”, och så lade han händerna på henne. Genast rätade hon på sig och prisade Gud. /Luk 13:10-13

Förlåtelsen sätter oss fria. Vi må vara krokryggiga som denna kvinna, men nu kallar Kristus oss till lärjungar. Kom följ och Jesus rätar våra ryggar. Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny (Klag 3:22-23).

Fundamentets tre B'n - Bibel, Bön och Bönor (kaffe)
Senast ändrad: 08 sep 2018 17:12 av zoidar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
08 sep 2018 17:53 #1086488 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Zoidars tråd
Den Gud som kräver att man går i döden....för att bevisa sin kärlek. Är inte min Gud. Dessutom är helbrägdagörelse humbug. En som har en allvarlig obotlig sjukdom blir inte fri för att någon Jesus förlåter hen. Lär om naturvetenskapen vad som gäller! Ödmjukhet inför orden som används....det finns det man kan säga något om och det man inte kan säga något om.

Mer
08 sep 2018 18:12 - 09 sep 2018 11:39 #1086499 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Zoidars tråd

En blindfödd ung man kom till Jesus, Jesus såg att han inte kunde se, han satte sig på huk tog upp vägdammet spottade på det så det blev en deg, han gnuggade det på pojkens ögon sedan sade Jesus gå och två dig i två dig i en damm som var känd för att en ande kunde röra upp vattnet och den som kom i först blev botad från krämpan han led av, kommer inte ihåg namnet, men pojken gick dit tog vattnet och gnuggade sig i ögonen. han gick hem seende men de som försökte få något att anklaga Jesus kom dit för att höra föräldrarna som sade fråga pojken själv han är gammal nog för att svara själv. De gjorde så och pojken sade jag vet inte vem som sade det, han sade bara gå och två dig i siloam? efter jag tvättat mina ögon kunde jag se.

Amandara du som jag ler åt det, men du kan aldrig ana hur mycket jag upplevt, i det förnekar jag aldrig Jesus, men där är jag i gott sällskap med Petrus

Amandara
Den Gud som kräver att man går i döden....för att bevisa sin kärlek. Är inte min Gud. Dessutom är helbrägdagörelse humbug. En som har en allvarlig obotlig sjukdom blir inte fri för att någon Jesus förlåter hen. Lär om naturvetenskapen vad som gäller! Ödmjukhet inför orden som används....det finns det man kan säga något om och det man inte kan säga något om.

Du läs din Bibel först sedan efter det kan du ta ställning och den som ber mig om allt jag har för att gå tillrätta med mig säger jag ta det, dessutom alla kläder, om inte det är nog skicka ut mig i kylan, då gör jag det för Jesu namns skull och enligt skriften och den säger att jag dör för Jesu namn skull har jag rätt att få mitt liv tillbaka och det blir inte den här jorden, men jag får leva där Jesus är.

Förvillad inte jag? Det säger jag om mig som har blivit prövad sedan jag föddes, men också blivit räddad vid i nästa ögonblick kunde jag vara död, då i en olycka bli varse jag har varit med länge.

Så Amandara, ord bön betyder samtal och Jesus säger gå in i din kammare och be (Tala) med far däruppe så hör Gud bön och han kommer att svara dig. Detta har Jesus sagt, men du får nog tänka länge på svaret, men du får antagligen huvudbry...

Störst av allt är kärleken. Love is sweet and humble as an Humble bee instead of an Humwee sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Senast ändrad: 09 sep 2018 11:39 av Admin1.

• zoidar
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
08 sep 2018 18:53 #1086512 av zoidar
Uppskattar höra dina åsikter om saken Amandara. Många kristna världen över idag blir dödade för de inte vill avsäga sig sin tro. Kräver Gud det av oss? Vet inte, men att avsäga sig sin Herre, känns nog som mer än bara ett svek för de flesta kristna, det är som att lämna sin hustru eller make för att någon kräver det.

Mer
08 sep 2018 18:55 - 08 sep 2018 18:55 #1086513 av Nissegossen
Nu fiskar du zoidar :ajaj

Störst av allt är kärleken. Love is sweet and humble as an Humble bee instead of an Humwee sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV
E-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Senast ändrad: 08 sep 2018 18:55 av Nissegossen.

Mer
08 sep 2018 19:10 - 08 sep 2018 19:14 #1086517 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Zoidars tråd
I rest my case....jag har sagt det jag vill ha sagt för stunden. Den Gud jag skulle tro på skulle inte kräva av mig att gå i döden eller att jag skulle ge bort allt jag har. Hen skulle bry sig om mitt väl och ve och UTAN att kräva gudsfruktan. Hen skulle oxå se bättre efter jorden där fattigdom, ebola och krig grasserar. Hen skulle se till att arten människa inte förstör miljön och skövlar regnskogar.
Senast ändrad: 08 sep 2018 19:14 av Amandara.

Mer
08 sep 2018 19:19 - 09 sep 2018 11:37 #1086519 av Nissegossen
Du han ser och hör dig, jag kan bara skriva vad behöver du för bevis? Så får vi be för dig. Inte för att pracka på dig i denna stund du inte vill ha. Dock om du blir utsänd i världen för att göra ett volontär jobb där du får nytta av de kunskaper du har och du blir mottagen med öppna armar, hur skulle det kännas?

I USA säger de, han tog en kula för mig. Det att Jesus har dött på ett kors, genom det har han gett sitt liv för vår skull långt innan vi fötts och blir du räddad pga att han dog för oss, är du beredd att göra detsamma? Hela mitt huvud ryser det är många lyssnare här runt mig just nu. De vet att jag känner dem och jag kan bara säga gå i frid icke jag heller dömer er.

Senast ändrad: 09 sep 2018 11:37 av Admin1.

• zoidar
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
08 sep 2018 20:47 #1086548 av zoidar

Amandara skrev: I rest my case....jag har sagt det jag vill ha sagt för stunden. Den Gud jag skulle tro på skulle inte kräva av mig att gå i döden eller att jag skulle ge bort allt jag har. Hen skulle bry sig om mitt väl och ve och UTAN att kräva gudsfruktan. Hen skulle oxå se bättre efter jorden där fattigdom, ebola och krig grasserar. Hen skulle se till att arten människa inte förstör miljön och skövlar regnskogar.

Det finns 1000 anledningar att inte tro, ändå tycks tron hitta en väg. :)

Sidan laddades på: 0.462 sekunder