Ska börja en bibelkurs på distans på folkhögskola i Malmö

Mer
5 år 8 månader sedan #1079963 av cecilia76
Tummen upp!! Lycka till, om det är bra så får du berätta. Intressant!
Mer
5 år 8 månader sedan #1079976 av Zoidar
Ja visst kommer jag berätta sen.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1085903 av Zoidar
Idag var första dagen på kursen. Det var live sändning först om GT skapelseberättelsen och sen NT om Matteusevangeliet. Det var mycket intressantare än jag väntat mig. Det var mycket bakgrundsinfo som gör att man får en bättre uppfattning om berättelserna. Föreläsningarna varade ca 50 minuter vardera. Till detta kom att man skulle läsa två kortare utläggningar.

Som hemuppgift ska man skriva högst 10 rader, om hur man ser på vetenskap och skapelseberättelsen, om de går ihop eller ej. NT-uppgiften handlade om att läsa Jesu släkttavla i de olika evangelierna samt GToch jämföra dessa.

Uppskattningsvis behöver jag lägga 4-5 timmar i veckan. För att få ett diplom behöver man gå hela kursen som sträcker sig över 2 år.

Det kommer också vara en kursträff i Stockholm utan obligatorisk närvaro. För att klara kursen måste man lyssna på föreläsningarna, samt svara på frågorna. Det finns inga kvalitetskrav, utan alla som gör uppgifterna godkänns.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1085968 av Zoidar
Går man kursen kan man välja att läsa endast GT eller NT - delen först, vilket skulle bli hälften så mycket studier. Men då kommer det ta 4 år att bli klar med kursen.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 7 månader sedan #1085982 av Geta
Men jag tänker på måste man absolut bekänna sig till samma skapelseberättelse som kursledningen?
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1085983 av Zoidar

Geta skrev: Men jag tänker på måste man absolut bekänna sig till samma skapelseberättelse som kursledningen?


Man måste inte bekänna något, inte ens vara troende. Man får förstås erkänna att berättelsen finns i Bibeln, men det är ju öppet för egen tolkning.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 7 månader sedan by Zoidar.