Skillnader mellan den katolska kyrkan och den svenska

Mer
5 år 5 månader sedan #1095202 av memphis
En annan skillnad är passionen. Katolicismen har mer klosterkultur än lutherska kyrkan.
  • Leloo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1095207 av Leloo
Passionen är större i frikyrkan menar du?
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Leloo.
Mer
5 år 5 månader sedan #1095212 av memphis
Nej jag menade att passionen är större i katolska kyrkan än i Svenska kyrkan.
Mer
5 år 5 månader sedan #1095218 av Geta
Svenska kyrkan är mellanmjölk. Du behöver inte tro alls för att vara med där.
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1095222 av Zoidar

Leloo skrev: Vad är egentligen skillnaden mellan den katolska kyrkan och den svenska kyrkan?
Ända sedan vi läste om den katolska kyrkan i skolan i skolan på lågstadiet har jag varit fascinerad vid den.
Är det någon här som har varit på en gudstjänst som kan berätta?

Hur är stämningen? Svenska kyrkan är ju på ett visst sätt, ganska anonym. Ingen drar i dig och frågar om du ska följa med på kaffe efteråt medans frikyrkorna är på sitt sätt. Hur är de katolska?


Stämningen i katolska kyrkan tycker jag är lik högkyrkliga kyrkor inom Svk. Jag har inte gått många söndagar i katolska kyrkan, men upplever det inte som någon drar i en till fikan eller liknande. Stämningen under mässan upplever jag som stilla, respektful mot Gud och det som är heligt.

Det är väldigt högtidliga gudstjänster där man tar Bibeln, Gud och helgonen på allvar. Tror inte katoliker skulle hålla med Inwatto att de dyrkar helgon och döda, men vördar och ber om döda kristna helgons och också änglars förböner. Ibland känns gränsen dock luddig vad som är bön eller förbön.

Nattvarden/eukaristin är det centrala i katolska mässan, där man tror att bröd och vin blir Jesu blod och kött när prästen uttalar bönen. Bara katoliker få ta emot bröd och vin, övriga får om de vill gå fram för en välsignelse, som man visar genom lägga handen på axeln.

Man har en annan psalmbok än Svk. Vissa av hymnerna läses ibland på latin.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 5 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 5 månader sedan #1095224 av Geta
Här har de möblerat om i kyrkan så att de kan ta kyrkkaffet på stående fot efter gudstjänsten och mingla.