Filosofiska hörnan

Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105719 av Zoidar
Här postar vi våra filosofiska funderingar. Jag har lagt tråden i "andliga frågor" för att många filosofiska funderingar hör ihop med andlighet och tro. Välkommen att posta.

Igår låg jag minst en timme innan jag somnande. Då kom det mycket tankar. Jag tänkte: Vilka frågor är det viktigaste och vad är det som är det viktigaste för mig, och sen vad ska jag göra för att närma mig målet? Det kom bland annat upp: Varför? Mening och hopp. Sen tänkte jag behöver jag veta varför om jag har mening och hopp? Egentligen blir varför inte så viktigt för oss om vi har mening och hopp. Mening och hopp hör ihop tror jag. Så först måste jag komma åt huvudfrågorna och sen se om det finns en gemensam rot.

Jag brukar säga att problem ska ryckas upp med roten, men så ofta plockar vi istället blad på trädet och hoppas på att det ska trilla av sig själv. Problem är förstås skrämmande att närma sig, men om vi kan dra upp roten, då kommer vi lösa alla de små problem som är kopplade till rotproblemet. Sen kommer frågan, hur drar jag upp roten, hur löser jag rotproblemet? Där kan finnas några sätt, fundera, räkna ut, diskutera med andra, läsa böcker, söka på google, se dokumentärer ... dock tror jag att de flesta rotproblem är av andlig karaktär, och andliga frågor måste lösas med andliga svar. Hur får jag då andliga svar, genom andlighet och då tänker jag främst på bönen och den förlösande kraft som finns där.

Detta är mitt filosofiska inlägg för idag.


Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 5 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105734 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Filosofiska hörnan
Min egen tanke är har vi fri vilja eller inte, kan vi ha fri vilja vid specifika situationer där vi med fri vilja banar en väg för andra? Vi kan ha fri vilja vid vissa situationer men inte i andra? Bibeln lär oss att vi har fri vilja, men jag är inte säker på det? Universum är som ett stort klockverk där det ena ger det andra ruckar vi på uret stämmer inte tiden

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 5 månader sedan #1105751 av Geta
Svar från Geta i ämnet Filosofiska hörnan
Filosofi har jag så svårt att förstå. Har läst Sofies värld av Jostein Gaarder två gånger, men det har inte hjälpt. Min vilja sitter i skogen verkar det som.
Mer
5 år 5 månader sedan #1105761 av memphis
Svar från memphis i ämnet Filosofiska hörnan
Jag älskar filosofi, särskilt när den är praktisk, enkel och genast tillämpbar. Filosofi har varit till oerhörd hjälp i mitt liv och jag är evigt tacksam vissa filosofer.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 5 månader sedan #1105765 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Filosofiska hörnan
Det här är teologi och mystik och har ingenting med filosofi att göra med!
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105766 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Filosofiska hörnan
RainDrops

Det här är teologi och mystik och har ingenting med filosofi att göra med!

Religionsfilosofi
samt din avatar vad visar Den?

Om du frågar mig Satanism?!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Nissegossen.