Får ni ofta bönesvar?

Mer
5 år 5 månader sedan #1106005 av Melody
Jag har en familjemedlem som är skör, ensam, ledsen och även har en diagnos - vill lyfta upp i bön - och har gjort länge men inget verkar hända. Finns nästan inget annat att göra än att be...

Har ni tips? Får ni ofta bönesvar?

<3
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1106019 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Får ni ofta bönesvar?
Det är inte alltid lätt att veta om man fått bönesvar. Jag vill tro att bön alltid gör skillnad, men som du säger kan man ju undra när man ber för någon som är sjuk som inte tycks bli bättre.

Ett bönesvar jag fick var att jag bad att min bror skulle bli kristen. Det dröjde inte länge förrän han blev det. Men sen har jag bett för andra på samma sätt utan att de blivit kristna.

Det är svårt att veta exakt med bön. En del säger att fasta kan göra så att bönen blir starkare. Fasta får man förstås vara försiktig med om man har psykisk ohälsa.

Tydliga bönesvar som helande känns rätt ovanligt, men profetiska tilltal betydligt vanligare.

I stort vet ingen varför vissa böner får klara svar och andra inte. Det står att mäktig är en rättfärdig persons bön. Ibland tänker jag att jag kanske inte är tillräckligt rättfärdig. Oavsett fortsätter jag be och jag tror verkligen på bön. Det är flera gånger som jag hört Guds tilltal när jag verkligen utgett mitt hjärta i bön. Det är ofta Gud kan tala till oss i tankarna, genom att ge oss bibelord som ger oss hopp i vår situation. Det är en form av bönesvar.

En kille i kyrkan berättade att han var djupt deprimerad och när han höll på att ge upp talade Gud till honom i tanken: "Jag är med dig alla dagar tills livet slut". Han visste inte om det var från Gud. Sen kände han att han höll på att ge upp igen och Gud tilltalade honom igen med samma bibelord. Då visste han att det var Gud.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 5 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106022 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Får ni ofta bönesvar?
Jag ber sällan, men respekterar folk som gör det. Jag har Gud i mitt hjärta, alltid något. Inte tror jag att Gud botar cancersjuka bara för att folk ber böner, jag tror det var förutbestämt. Ens egna handlingar (bön undantaget) tror jag är viktigare och visar Gud att man försöker göra gott.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106028 av notwoodstock
I en studiebibel hittade jag långa listor på skäl till att Gud inte besvarar böner. En vanlig orsak är egen synd av något slag.

Det står också om en änka som bad, men en ond domare lyssnade inte förrän hon tjatade tillräckligt mycket.
Mer
5 år 5 månader sedan #1106031 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Får ni ofta bönesvar?
Jag har läst om en pojke vars far eller farfar låg i sin säng han hade blivit sjuk och de trodde att han skulle dö. Pojken sprang ned i källaren och bad för den sjuke i pannrummet där bad han till Gud, han ville ju vara ensam och be. Det han inte tänkte på var att det var ett system med varmluft som ledde till alla rum i huset.

Det hördes även i den sjukes rum och de som var runt om den sjuke och den sjuke själv hörde hans bön högt och tydligt, det blev en dramatisk förbättring direkt på den sjuke och han blev frisk.

Guds tankar är outgrundliga.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 5 månader sedan #1106072 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Får ni ofta bönesvar?
Jag tycker mig ha märkt att jag får det jag ber om ifall det gäller mig själv, men sällan om jag ber för någon annan. Men, bönesvar kan ju vara ett nej också. Är lite frustrerad över att man inte kan tala med Gud och få svar med tal tillbaka. Det går att kanalisera Jesu ande, men då får man in orenheter i samtalet och man riskerar att prata med sig själv, bara.

På sistone har jag tänkt att bönen är till för att jag ska lära mig uttrycka vad jag vill. Gud är ingen önskeautomat som uppfyller alla önskningar.

Prata inte med hat i munnen!