Jehovas vittnen

  • Leloo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1109267 av Leloo
Svar från Leloo i ämnet Jehovas vittnen
De måste lära sig språket i det landet de kommer till Geta. Oftast ska de stanna två år tror jag det är, och de tar ju inte del av vanlig underhållning så det finns tid för dom att lära sig

Nissegossen, vad skiljer i den bibeln de har då från den vi har?
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.
  • Lirya
  • Offline
  • Bronsmedlem
  • Bronsmedlem
  • Bortom ångesten finns ögonblick av sinnesfrid
Mer
5 år 4 månader sedan #1109298 av Lirya
Svar från Lirya i ämnet Jehovas vittnen
Jag har varit i Rikets sal två gånger; en gång när jag gick gymnasiet och gjorde skolarbete om Jehovas Vittnen, och en gång för bara några år sen. Jag kommer inte längre ihåg varför jag gick dit för några år sen, men ett tag brukade jag ställa mycket frågor till Jehovas Vittnen om vad de trodde i olika avseenden, och det var nog så jag blev övertalad att gå dit.

Som jag uppfattar det, så är det en strikt hierarki. I alla fall är det vad de själva har sagt till mig. Kvinnan ska lyda mannen, barn ska lyda sina föräldrar, yngre ska lyda äldre. Själv gillar jag inte det där hierarkiska tänkandet alls, för jag har dåliga erfarenheter av vad alltför extrema krav på lydnad kan ställa till med. Dessutom gillar jag att julpynta.

Jag har till och med köpt hem lite nya juldekorationer som vi ska ha hemma hos oss den här julen, har jag tänkt. :)
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1109306 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Jehovas vittnen
Jag hade två amerikanska hormoner hängandes hos mig ett tag. För att jag hade en snäll och trevlig tjej i min klass på sjukgymnastutbildningen. Det var på den tiden jag inte kunde säga nej. Så jag fick dem på mig. De åt mycket och hade stora fötter. Och hade en irrlära. Joseph Smith hade hittat kopparplåtar i naturen i USA med det tredje evangeliet. Vadå hade gud skrivit dem och lagt ner dem där. De var intensiven. Tog för givet att de skulle ha tillgång till mitt hem. Jag har oxå haft jehovas vittnen hos mig otaliga gånger. De verkar ha skrivit upp mig som en som de ska gå till. Nu har jag portkod så de kommer inte in. Då skickade de ett personligt brev istället. Gud, vad har jag gjort för fel? När jag jobbade på geriatriska kliniken var där en dam jehovas vittne....hon hade brutit lårbenshalsen....vägrade ta emot blodtransfusion....hon dog. Hon låg i många veckor och blodvärde bara försämrades. Syndcför hon var mysig.

För laestadianer var gardiner djävulens kalsonger. Gjorde ett arbete om dem en gång. De fick inte spela spel.
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 4 månader sedan #1109322 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jehovas vittnen
Lelo

Nissegossen, vad skiljer i den bibeln de har då från den vi har?

Vet ej, jag hade råkat läsa det, vet inte var, men det fastnade i skallen. Det var därför jag bjöd in dem.

Jag hade bra argument därför

Förr på Hebreiska var det fråga om bokrullar (Pergament) sv.wikipedia.org/wiki/Pergament och enbart en prick fel gjorde att de kasserade hela skriften

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Lirya
  • Offline
  • Bronsmedlem
  • Bronsmedlem
  • Bortom ångesten finns ögonblick av sinnesfrid
Mer
5 år 4 månader sedan #1109356 av Lirya
Svar från Lirya i ämnet Jehovas vittnen
Jag råkar faktiskt ha en bibel från Jehovas Vittnen. "Nya Världens Översättning" tror jag den heter. Jag fick den gratis, kanske som en muta för att jag skulle bli medlem. Det blev jag inte (och jag hade faktiskt redan förvarnat om att jag inte tänkte bli medlem; att jag är alldeles för stresskänslig för att orka med att gå runt och knacka dörr som de gör) men bibeln har jag kvar i alla fall. Jag har den bland mina andra biblar i samlingen - jag har också en judisk Tanakh, en katolsk bibel samt svenska kyrkans biblar från 1917, 1981 och 2000. Ibland kan det vara intressant att jämföra olika översättningar med varandra.

Men jag kan ju inte originalspråken tyvärr. För att verkligen kunna avgöra vilken bibelöversättning som är trognast grundtexten, kan det nog vara en fördel att kunna hebreiska, arameiska och grekiska, och jag har visserligen läst lite hebreiska men inte så mycket.

Det stämmer att Jehovas Vittnen inte tar emot vare sig blodtransfusioner eller äter blodmat. Själv så var jag blodgivare en gång i tiden, innan jag började med medicin, och jag brukar blanda i paltbröd när jag lagar gröt för att den ska bli järnberikad. Men den gröten bjuder jag förstås inte Jehovas Vittnen på.
Mer
5 år 4 månader sedan #1109358 av Richard
Svar från Richard i ämnet Jehovas vittnen
Jag hade en kompis som var Jehovas Vittne, det var inga problem med honom, men hans mamma pratade om Gud o sånt hela tiden. Men min kompis var också väldigt kemi- och fysik-intresserad o när de hittade Higgsbosonen, så skrev tidningarna att "Guds partikel" hade hittats, den artikeln satte han upp på kylskåpet.

Men knarket tog hans liv... :cry:

Jag var inte på någon begravning, vet inte hur de gör med sånt inom Jehovas Vittnen.